Is mijn pc nog aan de praat te krijgen?

gisteravond blikseminslag in de wijk gehad; de hele straat zat zonder stroom.
inmiddels heb ik weer stroom, maar het lampje van mijn pc wil alleen nog maar oranje knipperen, en reageert verder nergens meer op.
is er nog iets wat ik kan ondernemen?
jip- en janneketaal graag.

Antwoorden (6)

Is het dat lampje voor op je pc? Dan helpt opnieuw opstarten meestal. Of heb je dat al gedaan? Als je de pc opnieuw hebt opgestart dan moet je het schuifje naast lampje nog een keer verschuiven.
Dan brandt het weer blauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
het is het lampje van de aan/uitknop.
heb de stroom er al vanaf gehaald, maar hij doet niets anders dan oranje knipperen.
mijn monitor zegt dat hij in de spaarstand staat.
ik heb er geen schuifje naast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij zit helemaal aan de voorkant (zeg maar tegen je lichaam) een lampje dat normaal blauw is maar bij mij vaak oranje/rood wordt. De pc doet dan ook niets meer. Volgens mij heeft dit te maken met de netwerkkaart. Als ik de pc dan weer opnieuw opstart via het Menu Start en dan Opnieuw Opstarten dan doet de pc het weer. Zoals ik al zei moet ik dan eerst nog wel een schuifje (bijna onzichtbaar) verschuiven voor het lampje weer blauw gaat branden. Sorry dat ik het een beetje onhandig uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vorige reactie slaat niet op de aan- en uitknop, ik vergiste me.
Heb je het modem al een paar minuten uitgezet en toen weer aan? Dat schijn ook bij veel problemen te kunnen helpen. Ik heb weleens het advies gekregen het modem zelfs 15 minuten uit te zetten, dat advies kreeg ik van KPN.
Ik begrijp dat je de stroom er al af hebt gehad (Dus niet alleen PC uitzetten, maar echt de stekker UIT HET STOPCONTACT gedurende min. 30 minuten ?)

Zo ja, dan vrees ik dat je PC de zgn "spanningspiek" niet heeft overleefd. (In het gunstigste geval is het een defecte zekering). NB Dit soort zaken kun je voorkomen door een contactdoos te gebruiken met ingebouwde beveiliging hiertegen.

Verder: misschien dekt je verzekering evt. reparatiekosten, hangt af van de voorwaarden.

Toegevoegd na 10 minuten:
30 minuten is wat veel, bedoel 3 minuten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beveiligde stekkerdoos voorkomt de schade van een blikseminslag ook niet. Deze zijn er puur voor de 'normale' piekspanningen te verhelpen (bij instabiele netstroom). De piekspanning van een blikseminslag is dermate hoog dat je stekkerdoos ook defect geraakt (of in ieder geval de beveiliging).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar blikseminslag was in dit geval beschreven als "in de wijk". En dan is er ook nog het verschijnsel statische elektriciteit. De meeste PC's zijn niet geaard aangesloten.....
Stekker eruit, aan-en-uit knop paar keer indrukken. Vaak de oplosing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen de stekker van je modem uit het stopcontakt halen maar hem ook resetten met iets scherps, bv het uiteinde van een paperclip. Resetpunt minstens 30 seconden ingedrukt houden. (Ook al ben ik een digibeet, ik heb hier al veel ervaring mee en ben ondertussen hierin geroutineerd geworden; heb internet van KPN, heel vervelend).
12 jaar geleden
De hele straat of de hele wijk zonder stroom,
als alleen de straat dan heeft alles bij jullie in huis wat aangesloten stond een "tik" gekregen.

Die pc ga je waarschijnlijk niet meer aankrijgen. Als je geluk hebt is het alleen de voeding, maar er kan ook meer aan de hand zijn.
Als het verzekerd is zou ik een nieuwe pc claimen. Het is namelijk goed mogelijk dat het alleen de voeding lijkt. Hij doet het dan met een andere voeding, maar kan een tijd later (zelfs na 6 maanden) alsnog andere kapotte dingen krijgen als gevolg van deze blikseminslag.

Houdt ook je andere apparaten in de gaten en gaat er over een tijdje wat kapot onthoudt die bliksem dan nog een tijdje als mogelijke oorzaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
oja: sommige moederborden hebben een rij lampjes die verschillende problemen aantonen. (pc openmaken en het boekje van je moederbord zoeken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om uit te zoeken of er sprake is van een stroomprobleem is het snelste gevonden of U de ventilator nog hoort (draaien) Zo niet,dan is het zeker dat er een sprake is van een defecte voeding,welke dan vervangen dient te worden. Laat dit bij het betere bedrijf voor u ,uitvoeren.

Verder kan het ook de aan-uitschakelaar zijn welke doorgaans slecht bereikbaar is in een of andere hoek van de behuizing. Als de ventilator dus niet (meer) werkt ,kunt U desnoods aan een nieuwe schakelaar denken. Deze zijn vrij laag van prijs.

De volgende (mogelijke) optie kan nog zijn dat de fout ligt bij de stroomvoorziening van de moederkaart of er is een ernstig defect aan de moederkaart zelf. Het zal dan meestal niet aan individuele onderdelen liggen,want dan zou - zoals eerder geconstateerd- de computer tenminste nog beginnen met een poging om op te starten. (maar blijft het beeld zwart)

Groet:Zoekertje