hoe slecht is het voor een pc als die ineens uit wordt gezet?

bij ons thuis zijn ze aan het verbouwen en gaat de stroom er regelmatig af.
nu is het al een paar keer voorgekomen dat de pc gewoon aanstond en ik ermee op internet zat en dergelijke en dat de stroom ineens weer uitgeschakeld werd, maar is dit nou erg slecht voor de pc of kan die wel wat hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Je PC gaat daar niet stuk van. Wel kan de inhoud van je harde schijf corrupt raken. En het is een heel gedoe om dat weer in orde te krijgen. Dus in dat opzicht is het niet aan te bevelen.
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, het is niet heel goed want dan kan die niet rustig alles afsluiten en opslaan enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroomuitval kan funest zijn voor je harde schijf. Er kunnen logische fouten of zelfs beschadigingen optreden.
bamibal
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Geen hardwarematige beschadigingen, hoor. Hij gaat er niet stuk van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig "parkeren" harde schijven altijd automatisch veilig bij stroomuitval.
De modellen van meer dan zo'n 25 jaar geleden konden wel defect raken.
bamibal
12 jaar geleden
In mijn ict-ervaring heb ik gemerkt dat het ook bij de nieuwe generatie schijven die al tegen hun normale levensduur aanzitten, de genadeklap kan betekenen.
escape
12 jaar geleden
Ja, klopt. Maar in dat opzicht is er geen enkel verschil of je de PC uitzet met zijn knopje of via het lichtnet.
De computer zelf kan daar volgens mij wel tegen, alleen zullen allerlei programma's die draaiden niet op de normale manier afsluiten.
Als je de programma's dan weer start als de stroom er weer opstaat kunnen allerlei foutmeldingen ontstaan.
Ook documenten die je aan het bewerken was zijn alleen in de nog onbewerkte versie weer opgeroepen worden, of in de versie van de laatste automatische reservekopie.

Toegevoegd na 5 minuten:
"zijn" in laatste zin = "kunnen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is best slecht dan slagen sommige dingen niet op oke een werkstuk niet opgeslagen is niet erg voor de pc maar wel iets van de pc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huidige computers kennen wel tegen een (stroom)stootje. Al je niet opgeslagen bestanden ben je in dat geval wel kwijt. Als je dus met een boekverslag bezig bent, dan is het flink balen als tussentijds niet opgeslagen hebt. Verder zullen programma's die niet correct zijn afgesloten de volgende keer bij het opstarten meer tijd nodig hebben.
jc54
12 jaar geleden
Als het een keer gebeurd valt het wel mee
maar zeker als continue te stroom er afgehaald wordt kan dat behoorlijk je harde schijf beschadigen en een stroompiek is toch wel en risico als je een speciaal computer stroomblok heb zit daar en zekering in
dat beschermt je enigzins maar

ik raad je aan toch maar even te wachten
met computeren ik denk dat je avonden wel gewoon aan de slag kunt ?
capthavoc