Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt een logische poort?

De or/and-poort en de invertor. Hoe werken deze? En dan heb ik het over de weerstandjes en schakelaartjes (in de computer zelf), wat ze doen weet ik. Maar ben benieuwt hoe ze nou ECHT werken, had gehoord dat het iets met weerstandjes was o.i.d.

Hoe technischer, hoe beter (als ik het nog maar begrijp)!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Poorten in computers werken niet zozeer met weerstandjes en de schakelaartjes die je noemt zijn meestal FETs (Field Effect Transistor).

Poorten komen in gigantische hoeveelheden op processor-chips voor, maar je kunt ook losse IC's met een stuk of 16 pennetjes kopen waar bijvoorbeeld 4 NAND poorten inzitten.

De gate van één of meerdere transistoren vormen de ingangen van de poort, de transistoren schakelen de positieve of negatieve voedingsspanning die op het IC staat naar de uitgang.

De FET schakelaar kun je je voorstellen als een stuur ingang (gate) die de verbinding tussen de twee andere aansluitingen van de FET maakt of breekt.

De andere twee aansluitingen heten source en drain.
Voor alle typen logische poorten kunnen deze bouwstenen op allerlei manieren gecombineerd worden.

Het gaat wat ver om de schema's hier uit te pluizen.
Er zijn diverse configuraties mogelijk om één bepaald type poort te construeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing