Wat betekend OS bij het 'in elkaar zetten' van een computer?

Ik heb net een tweedehands computer overgenomen en wil hem 'in elkaar zetten' Alle stekkers die er bij zaten er op de goede plek in gedaan en opgestart. Toen stond er kan geen OS vinden wat betekend dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan moet je het besturingssysteem (operating system, OS) er zelf nog op zetten zoals Windows, Linux, Mac OS etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok Ik wil windows er op zetten, gewoon het schijfje er in doen en dan verder zie ik wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat moet wel lukken denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kom je op het punt dat je een 25 cijferige code in moet tikken, als je die code hebt dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Mac OS op een PC gaat niet werken, ja er is OSX86, maar daar heb je wel een beetje kennis voor nodig om dat goed te krijgen....

Andere antwoorden (1)

Bij het aanzetten van de computer krijgt de processor een prikkel om in het opstartgeheugen te kijken. Dat is het BIOS. Hierin staan de vaste programma's die de computer moet uitvoeren om verder te kunnen werken. En hij zal dan zoeken naar het Operating System. Dat is bijvoorbeeld Windows.

Deze computer is dus 'leeg' geleverd, en je moet zelf zorgen voor de programmatuur. Heel netjes gedaan van de verkoper.

Er zijn alternatieven voor Windows. Als je het legaal wilt doen, probeer dan aan (het gratis) Ubuntu te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ubuntu!! ZEKER aan te raden... veel beter dan Windows, veel sneller.. en GRATIS!!! :) Windows is VEEL te duur.. zeker als je ziet wat je maar krijgt... met standaar windows kun je nog niet eens een PDFje openen... *Gaap*
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ubuntu is een goede keus, tenzij je niet van microsoft gediend bent, het is OVERGEKOCHT. maar er zijn ook deze goede: Debian, OPENSUSE, LinuxMint.