waar komt het woord downloaden vandaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zou het kunnen vertalen als 'inladen'. Bestanden in je computer laden, zoiets.

Downloaden wil zeggen binnenhalen net als uploaden betekent het verzenden van bestanden of andere gegevens het woord komt volgens mij van het Engels

Uit het Engels. Iemand (in Amerika waarschijnlijk) heeft het inladen van gegevens naar je eigen computer zo genoemd. En in Nederland is het niet de gewoonte dergelijke termen te vertalen naar het Nederlands. Het is een werkwoord en het betekent: * (digitale gegevens) naar je eigen computer halen `software downloaden van internet`. * Het overzetten van bestanden en computerprogramma`s van het Internet naar de eigen computer. * Het ophalen van data van een centrale computer naar de eigen computer. * het versturen van data van een server naar een lokale computer, bijvoorbeeld om webpagina`s te bekijken of software te verkrijgen.

Waar downloaden als woord ontstaan is is net als met zoveel woorden denk ik niet te achterhalen. Wat downloaden is vindt je duidelijk uitgelegd op wikipedia. Mijn eigen redenering over het ontstaan. Het zou goed begonnen kunnen zijn in de volksmond en zal vrijwel zeker in Amerika ontstaan zijn. Daar is men ook al heel lang bekend met downtown (centrum van de stad) en uptown (buitenwijken van de stad). De gedachte kan dus zijn dat informatie brengen naar het centrum van je computer snel uitgelegd werd als downloaden en informatie overdragen naar buiten als uploaden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100