Nieuwe Harde schijf in PC. Ondanks dat het nieuw is en praktisch leeg is het nu enorm traag. Hoe kan dit en wat zou een oplossing kunnen zijn.

Oude HS kapot volgens PC winkel.Ik gebruik de pc voor normaal gebruik, internetten, mail enz. Geen spellen ed. Gegev.PC ; Intel Pentium Dual. CPU E2180 2 Ghz. Geheugen; 1.75 Gb Harde schijf 250G

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Kimath
12 jaar geleden
Is het de C schijf die vervangen is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke windows draai je? En welke schijf is het? (merk)
En 250gb nieuw? Hoeveel heb je daarvoor betaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan tevens aan je voeding liggen, aangezien je niet vermeld wat voor een HD er eerst in zat.
Als je ineens naar een grotere HD gaat, kan het weleens zijn dat de voeding dat niet aan kan, wat resulteert in snelheidsverlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
250GB mag je nooit meer kopen, die zijn op zn goedkoopst 30 euro, voor 40 euro heb je een 1TB schijf. Wel handig voor de PC winkel om van hun oude rommel af te komen :) Ik gok zelfs dat je 40+ heb betaald voor die 250GB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rtf, Dat zou wel echt heel stug zijn, het verschil in HDD wattage is hoogstens 4 watt ofzo, dat verschil zou dan ook merkbaar moeten zijn als je een game gaat draaien en je videokaart gaat werken. En als een voeding instabiel wordt ga je het vooral merken in BSOD's of resets zonder zelfs een BSOD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je trouwens een (P)ATA (IDE) of een SATA HDD gekocht? Kan wel zijn dat als je een ATA/IDE schijf hebt gekocht dat deze niet hoger gaan dan 250GB en dat dat ook nog de enige was die die shop nog had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de reacties. Antw. op reacties. C schijf. Vorige HS was ook 250G. € 100 incl. montage en Vista.
Ps. IK ben geen Comp.Nerd en van lichting '65 Ha ha ha dus aub geen al te ingewikkelde oplossingen. Bij Mr Heinz zijn eerste reactie dacht ik meteen.... oke en dan. Heb hdtune gedownload en laten draaien maar wat ik er mee kan of er uit moet concluderen is mij een raadsel. Wel bedankt voor het meedenken he. Gr. Din
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HDD is van Hitachi 250 G . Sata 3.0 Gb/s 7200rpm. Op moederbord aangesloten op SATA 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das geen verkeerde prijs (als je nog geen vista had). Je hoeft ook niks te concluderen na het draaien van hdtune je hoeft alleen maar de minimum speed op te geven of een printscreen te posten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een ding welk OS had je erop staan voordat je Vista erop kreeg? Je systeem is niet het krachtigste en Vista kan nogal eens een aanslag op je systeem zijn. Als je hiervoor XP had kan je dat ook merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er al Vista op zitten.

Antwoorden (4)

Download even hdtune(bron) en draai even de benchmark post een screenshot of minimum speed. Als je meerdere HDD's hebt op alle een benchmark draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst even een HDtune draaien inderdaad, zodat we kunnen zien of het wel aan de HDD doorvoersnelheid ligt.
Check en/of lees het volgende even na desnoods diverse testen te hebben,uitgevoerd.

1- Staat de hs soms in de pio mode ?

2- Bij Apparaatbeheer eigenschappen controllers opvragen en op (ultra) DMA instellen

3- In de BIOS instellingen op "Default " zeten en afsluiten met Y

4- Staan de jumpers wel goed . Het beruchte master/slave verhaal

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na aanleiding van de reacties en bovenstaand antwoord.

Achterop je Harde Schijf zitten zogenaamde jumpers.
Dat zijn van die schuifjes die je kunt plaatsen over die koperen pinnetjes.
Deze moet je dus zo plaatsen dat indien je met 1 schijf werkt, op master.
Dit staat vaak aangegeven op de harde schuif, waar je dan die jumper moet plaatsen.
Indien dit goed zou staan, zou je eventueel op de site van de HD zelf kunnen nakijken wat eventueel daar aan FAQ worden weergegeven..

( Na aanleiding van je lichtingsjaar..;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je moederbord alleen een sata1/150 controller heeft terwijl jouw hardeschijf een SataII/300 is.

Dan moet je vaak met een jumper de schijf in Sata I mode zetten anders gaat dat inderdaad ten koste van de snelheid.

http://theovalich.wordpress.com/2008/10/13/free-speedup-for-owners-of-seagate-sata-drives/

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. Een SATA I interface/controller heeft niks te maken met de SATA I poort, dat is gewoon aansluting poort 1 om onderscheid te maken met de verschillendepoorten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij jou is dan het geval dat je een jumper mist, meestal staat op de sticker van de HDD een aanwijzing hoe de jumpers moeten staan om de SataI/II interface te kiezen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je precies kunt vertellen welke type/model Hitachi 250GB je hebt, kunnen we je helpen die Sata interface aan te passen aangezien Mr. Tomaat zegt dat sommige hitachi schijven je het via software moet doen.

Toegevoegd na 8 uur:
Volgens mij heeft jouw model gewoon een jumper:

En mis je een jumper op de rode plek.

Als je daar een jumper plaatst, heb je kans dat je pc weer lekker vlot loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het hele probleem dat hitachi hier geen jumpers voor heeft en je in DOS een HD-tool moet starten om het zo in de firmware van de HDD aan te passen. Listig. Heb zoiets moeten doen om een HDD in een PS3 te kunnen stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker dan dat hij misschien precies een jumperloze versie heeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dat weet ik. Type HDT 721025SLA380
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb mijn post aangevuld, je moet alleen even ergens een jumper zien te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, duidelijk iedereen bedankt.