net verwittigd, dat een hacher aan het werk is, wat te doen om dit te voorkomen? dank

Een persoon wil me pesten, ik weet dat hij pc's kan kraken ( zijn woorden ).
Hoe dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

-je Internetkabel eruit trekken als je het niet gebruikt
-geen spam mails openen
als je dit doet is de kans klein dat hij je pc kan hacken
en zijn er ook programma's die volgens jou gevoelig kunnen zijn op je pc?

Toegevoegd na 4 minuten:
als hij zegt dat hij je IP adres kent en je pc hiermee kan hacken kan je je ip adres veranderen(zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zorg voor een veilig paswoord. Kleine en grote letters, cijfers en symbolen. Zorg dat je programma's die je runt veilig zijn en houd virus en spyware scanners up to date.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1- trek de kabel er inderdaad uit en zet je pc uit.

2 - Als je het gezeurvoor eens en voor altijd op wilt lossen, kun je Ubuntu (van Linux) installeren op je pc.
Omdat dit besturingsprogramma niet gecodeerd is vallen er ook geen virussen of andere vervelende dingen te plaatsen.
Vergeet, mocht je dit doen, niet om een backup van al je (belangrijke) bestanden op een externe schijf te zetten.
Ubuntu is wat uiterlijk betreft erg aan windows gelijkend, dus veel problemen zal je er niet mee hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Wat bedoel je met 'niet gecodeerd'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
late reactie maar alsnog:
windows verbergt een gedeelte van de geschreven codes van de programma's. Als een hacker dan die verborgen gedeeltes verandert, herkent de pc niet dat er iets veranderd is, en loopt de pc dus vast; virus.
Bij Ubuntu is alles open (vandaar ook de nam Open Source); als er iets veranderd wordt krijg je daar meteen een melding van omdat het aan de oppervlakte ligt; hierdoor krijgt een virus niet de kans om je pc binnen te dringen
(nog niet helemaal volledige uitleg maar ben moe, morgen misschien nog een stukje)
rose
12 jaar geleden
Volgens mij begrijp je de term 'Open Source' niet helemaal goed. Open Source betekent dat van een programma de broncode beschikbaar is (ter inzage of aanpassing), niet dat er niets gecompileerd is. Bij Ubuntu (en andere Linux Distributies) zij grote delen van het besturingssysteem (meestal zijn dit in C geschreven programma's) toch echt gecompileerd. Linux is wel degelijk vatbaar voor virussen, zij het dat door de strakke beveiliging meestentijds deze virussen weinig schade aan kunnen richten. Is een gebruiker als root ingelogd en opent hij een virus, dan kan de hele machine geïnfecteerd worden (met soms desastreuze gevolgen). Eén van de redenen waarom er weinig virussen zijn voor Linux is de nog altijd minder grote verspreiding van dit besturingssysteem. Lees ook: http://www.claymania.com/unix-viruses-dutch.html http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=node/323 http://www.security.nl/artikel/23003/1/Zes_jaar_oud_Linux-virus_op_12.000_machines_aangetroffen.html De configuratiebestanden zijn vaak wel 'flat files', gewoon te lezen tekstbestanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok. ik hou me wel bij de keuken
rose
12 jaar geleden
Of je informeert je beter... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) da's ook een idee. ik had zelf de verkeerde informatie gekregen, kwam ik bij het antwoord hieronder achter :)
Om gelijk Ubuntu erop te zetten is wat overdreven en vraagt de nodige ervaring.

Zorg dat je een goede firewall erop heb zitten. Avast is gratis en een prima firewall, NOD32 is betaald maar dan heb je ook een goede beveiliging.

Installeer ook Malwarebytes, dat is een gratis scanner die zeer goed scant. Doe een volledige scan zodat je zeker weer dat je geen spyware, keyloggers etc hebt.

Verzin een password van minimaal 6 tekens met cijfers, hoofdletters en speciale tekens. Zorg ervoor dat het geen bestaand woord is. En gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende toepassingen. Je kan gerust die wachtwoorden op een blaadje schrijven, want in je kamer zal die pester natuurlijk niet komen.

Als je dit allemaal gedaan hebt is de kans om gehacked te worden nihil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Vrijwel nihil, dan toch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ubuntu installeren is inderdaad wat drastisch :)
maar, drastische hackers, drastische maatregelen :P
rose
12 jaar geleden
Ook Ubuntu is te hacken als de beveiliging niet afdoende is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie reactie bij mijn antwoord hierboven. niet mogelijk
rose
12 jaar geleden
@Herbalrebel: Zie mijn reactie hierboven. Mijn indruk is dat je minder verstand van zaken hebt dan je denkt.
rose
12 jaar geleden
De term 'rootkit' komt zelfs uit de Unix wereld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik begrijp er inderdaad minder van dan dat ik dacht. heb mijn vriend gister nog gevraagd hoe het zat met OS en die vertelde bovenstaand verhaaltje, dan weet hij het dus ook niet :P
Anti virussen zijn nutteloos als hij echt goed is kan hij die omzeilen. Daarnaast hij kan je alleen via je pc hacken als jij een bestandje opent. Dit moet hij sturen naar jou en jij moet het openen. Dus open geen bestanden van iemand die je niet kent. Veel mensen vinden het stoer om te zeggen dat ze kunnen hacken en die kunnen het juist niet maar de mensen die het voor hun houden kunnen het meestal wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat deze persoon echt kan hacken. Klik inderdaad niet op links in e-mails en chatprogramma's. Maar echte hackers hacken gewoon, en scheppen daar niet over op. Verander eventueel je wachtwoorden en misschien je geheime vraag van hotmail.