Resonantie geluidsoverlast... dat is wat er speelt. Mijn buurman heeft servers draaien en hij heeft de pech dat ik erg overgevoelig ben voor geluid

In hoeverre is het toegestaan een bedrijf(je) te beginnen in een huurhuis binnen een wooncomplex (flat) en waar kan ik laten meten dat deze resonantie de normen overstijgt. Soms is de resonantie in de nacht zo intens dat het slapen, en zeker wanneer je het door hebt (lees: erop let) er niet beter op word. Dit complex is zo gehorig dat je de buurman kan horen pissen en doortrekken, masturberen en klaarkomen, dit om even aan te geven hoe gehorig het is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor een koopflat vind ik dat best wel ernstig, dat het zó gehorig is! Je zou denken dat het goed geisoleerd zou zijn. Alhoewel, in een flat hoor je nu eenmaal van alles, dat kan ook niet anders, maar het kan ook teveel zijn. Iemand mag gewoon kantoor houden in zijn (huur)woning, en daar ook een paar servers bij hebben staan ja. Zolang je geen metaalfabriek opent in je woonkamer mag dat. Het is dan ook niet zíjn pech, dat jíj overgevoelig bent, dat is jou eigen pech (no offence), net als de gehorige woning, das ook een beetje pech natuurlijk. Je zou inderdaad zoals hier al gezegd, kunnen vragen of je buurman de servers op "schokdempertjes" wil zetten om de trillingen op te vangen. Als dat helemaal niet helpt, zou je nog een akoestische meting kunnen laten verrichten (gemeente of onafhankelijk bedrijf). En als daaruit blijkt dat er geen grenzen worden overschreden, tja.....dan houdt het ben ik bang helaas een beetje op. Dan zou inderdaad een rigoureuze isolatie verbouwing noodzakelijk zijn.

Ja als jij zo overgevoelig bent voor geluid zul je moeten verhuizen of zelf je huis moeten isoleren.

Als je tijdens zijn normale levensbehoeften gewoon mee kun luisteren moet je de huisbaas bereiken en aangeven dat het zó gehorig is dat het je normale leven beinvloed. Kan de buurman het andersom ook horen? Hoor je andere buren ook? De huisbaas moet dan zorgen voor een geluidsisolatie.

Vooralsnog is het niet verboden om servers in je huis te laten draaien. Als je last hebt van resonantie en het komt door contactgeluisdoverdracht dan kan je er eens met de buurman over praten. Mogelijk kan hij de servers op een trillingdempende ondergrond plaatsen. (vilt en/of piepschuim met bv een plaatje hardboard erop). Dat kan de boel een stuk verbeteren. Komt het geluid door de lucht dan kan je kijken of er openingen zitten in de muren tussen jullie appartementen. Dit kunnen kleine openingen zijn bv langs verwarmingsbuizen, elektriciteitsleidingen etc. Die kan je dan met watten dichtstoppen. Een rigoureuze oplossing is jouw woning inwendig tegen geluid te isoleren. Dit is meer werk (en duurder) maar dan ben je ook voor een groot deel van de andere geluiden van hem af. En als het een koopflat is wil je er misschien nog lang en prettig wonen waardoor dit een optie is

je moet eens de woning nou vragen waarschijnlijk mag het niet eens een bedrijf je in het flat je kan het altijd na kijken!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100