Wat is het verschil tussen h.264 en h.263?

Uiteraard is h.264 nieuwer en er wordt gezegd dat het beter is, maar wat is er precies beter aan? bij welke toepassingen worden de twee compressiemethoden gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1K

Antwoorden (2)

H.264 werkt op meer hardware en is een veiliger optie dan H.263. Dat zou het verschil in deze videocodecs moeten zijn.Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veiliger? Hoe kan een codec veiliger zijn?
H.263 is ooit ontwikkeld voor video-conferencing toepassingen, waarbij het belangrijk was om een zo laag mogelijke bitrates te hebben. Hoge resoluties en hoge kwaliteit waren van minder belang, en daardoor is het niet gebruikt voor broadcast toepassingen.

H.264 (ook wel genoemd MPEG-4/AVC , advanced video codec) is ontwikkeld om dezelfde standaard te hebben voor video-conferencing en broadcast (zowel IP streaming als over satelliet/kabel). Een hoge kwaliteit en resolutie is haalbaar met acceptabele bitrates, en hele lage bitrates met acceptabele kwaliteit.

Omdat H.264 gebruikt wordt voor HD satelliet/kabel decoders, Blu-Ray spelers en dergelijke is inderdaad de hardware-ondersteuning hiervoor een stuk beter.

Voor meer details over H.264 zie de bron.
gvrox