wat was het begin van de computers/pc's?

als ik me niet vergis was IBM het eerste bedrijf die een pc/mainframe in elkaar had gezet.
Dit was echter een enorm groot systeem.
maar wat ging er aan vooraf?
hoe is het uitgevonden dat je een plaat met daarop geleiders en chipjes en dergelijke(zie moederbord) kon laten werken rn kon gebruiken om dingen uit te laten rekenen en dergelijke dingen kon verwerken?

kan iemand mij hier een beeld van geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Op onderstaande bron staat de geschiedenis van de PC.

HdW
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een deel van Uw vraag staat op de volgende Wikipedia pagina:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaise_Pascal

Uit Pascals uitvinding van de eerste mechanische rekenmachine, "pascaline" genaamd, bleek zijn vermogen om nieuwe oplossingen te bedenken voor oude problemen. Hij begon erover na te denken vanwege het vele rekenwerk dat zijn vader beroepsmatig moest doen en ontdekte dat het meest energieverslindend bij de eindeloze optel- en aftreksommen het overdrachtsgetal is. Blaise ontwikkelde een houten kistje, waarin eerst zes, later acht tandradertjes naast elkaar geconstrueerd waren, die als in een horloge in elkaar grepen. Elke Franse muntsoort had zijn eigen tandwieltje en deed, wanneer het werd rondgedraaid, de wieltjes ernaast al naar gelang de waarde ten opzichte van elkaar verspringen: het effect van de overdracht. Deze vinding wordt vaak als de voorloper van de computer beschouwd en was voor die tijd revolutionair. Maar hoewel de uitvinding tijd- en energiewinst voor de gebruiker betekende, waren de fabricagekosten hoog. Uiteindelijk verkochten ze er 50.
Dit is hét begin van onze huidige computer ! Op de vraag,hoe uit te leggen c.q. verklaren waar het begon met de chips etc,moet ik schuldig blijven.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke website rond deze vraag is ook -> Zie bron :-)
Daar vind u voor een groot deel de geschiedenis van de computer terug met als voorloper de rekenmachine