Een iPhone (of iPad) app ontwikkelen, en dan geld willen vragen via de appstore, hoe moet je dat regelen qua inkomsten en belastingen en zo?

Stel je hebt een wereldidee en je wilt een app gaan maken waar mensen echt wat mee kunnen. Daar wil je dan geld voor vragen want je denkt dat mensen er echt wat aan gaan hebben. Prima, voor een goede app wil ik ook best betalen en ik ben niet de enige :) MAAR hoe regel je dat qua inkomsten, belastingen en zo? Moet je je dan helemaal als bedrijf registreren en zo, of zijn er ook snellere manieren voor? Bijvoorbeeld gewoon 1x per jaar bij je aangifte dit invullen en verder geen gedoe met de KvK en zo... Ik heb echt geen idee en ik kan er ook eigenlijk niets nuttigs over vinden op google.

Heeft iemand een goede link voor me waar dat wordt uitgelegd? Of de uitleg zelf gewoon? :)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe zijn het gewoon bijverdiensten die je als dusdanig opgeeft. Wordt het meer dan €1000 per maand dat moet je je inschrijven bij de KVK. Voordeel daarvan is dat je over je aankopen (nieuwe MacBook?) geen BTW hoeft te betalen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Maar, 1000 euro omzet of 1000 euro belasting? En is het altijd precies 1000? De belastingdienst kennende kan het toch niet zo eenvoudig zijn als een extra tabje van dat belastingdienst-programmaatje invullen? Weet je misschien ook waar ik informatie kan krijgen over deze regels? Want ik kan ze niet vinden, weet ook niet waarop ik moet zoeken eigenlijk. Ben je dan meteen ZZP en gaat het om die regels? Ik bedoel, zoeken op regels qua ZZP lukt me wel, maar dit soort bijverdiensten zal wel een of andere benaamde categorie zijn waar ik iets over kan zoeken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide niet. Het gaat om de winst. Formeel gezien is er geen harde grens, maar moet je je inschrijven als je bijverdiensten een "redelijk deel" van je inkomen bedraagt, en je moet ook minstens 3 dagen in de week werken. Als je meer wilt weten zul je toch even naar de KVK toe moeten gaan. En de bijverdiensten zijn wel degelijk een simpel veldje op je belastingformulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard. Dat geldt zelfs als je elke dag het tuinhekje van je buurman verft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!