Strikt genomen niet, je moet in principe altijd de goedkeuring krijgen van de originele auteur.
De auteur heeft 'auteursrecht', en bvb. platenlabels nemen dit heel serieus. Er is wel sprake van 'gedoogbeleid' ... het mag niet ... maar er wordt vaak een oogje dichtgeknepen.

Auteursrecht is een beschermingsvorm voor origineel gemaakte werken, waaronder literaire, muzikale, grafische, audiovisuele en theaterwerken. 'Auteursrecht' is dus het recht van een auteur; auteurs hebben volgens de wet exclusieve rechten op de bescherming van hun werk.

Inbreuk op een auteursrecht vindt plaats wanneer een auteursrechtelijk beschermd werk zonder toestemming van de auteursrechteigenaar wordt gereproduceerd, gedistribueerd, uitgevoerd of in het openbaar vertoond of wanneer er afgeleide werken van worden gemaakt.

Wanneer je inhoud plaatst die het auteursrecht van iemand anders schendt, kan je account worden beëindigd en kunnen er schadeclaims worden ingediend als een auteursrechteigenaar besluit de zaak voor de rechter te brengen

(let dus goed op, anders kun je juridisch vervolgd worden!).

Hieronder vind je enkele richtlijnen waarmee je kunt bepalen of je video in orde is of dat deze het auteursrecht van iemand anders schendt. Je kunt ook veelgestelde vragen over ons auteursrecht vinden in ons Helpcentrum.

Bij YouTube respecteren wij de rechten van artiesten en makers in het algemeen, en wij hopen dat je met ons wilt samenwerken om onze community een creatieve, legale en positieve ervaring te houden voor iedereen, met inbegrip van artiesten en makers.

Hoe weet je zeker dat jouw video geen inbreuk maakt op het auteursrecht van iemand anders ?

De manier om te verzekeren dat je video geen inbreuk maakt op het auteursrecht van iemand anders is door je vaardigheden en verbeelding te gebruiken om iets compleet origineels te creëren.

Het kan zo simpel zijn als het filmen van je vrienden die gek aan het doen zijn. Als het helemaal van jou is, hoef je je nooit zorgen te maken om het auteursrecht—jij bent de eigenaar!

Zorg ervoor dat alle onderdelen van je video jouw originele creatie zijn, ook het geluidsdeel. Als je bijvoorbeeld een audiotrack of een geluidsopname van een platenlabel gebruikt zonder de toestemming van dat label, kan je video de auteursrechten van anderen schenden en daarom worden verwijderd.

YouTube biedt een bibliotheek met geautoriseerde muziek die je video net dat beetje extra kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die jongens van Youtube willen natuurlijk processen vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hup, en weer een duimpje neerwaarts, waarom ?
Volgens mij zijn youtube downloaders al illegaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe dus weer wel, maar sommigen houden ervan dat hun filmpje overal verspreid raakt.
nee want dat komt door auteursrecht