Waarom doet het geluid het niet op mijn computer?

Hoe krijg ik weer geluid uit m'n computer. Opeens doet het geluid het niet meer. Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.2K

Het beste antwoord

0. Voor we beginnen willen we er zeker van zijn dat je niet de domme (ja domme ja) fout maakt door je geluid in je computer uit gezet te hebben of op heel laag volume te hebben staan. Dit doe je door rechtsonderin te zoeken naar een luidspreker tekentje en er met je linkermuis één keer op te klikken. Sleep nu het balkje helemaal omhoog.
Kun je het luidsprekertekentje niet vinden? Geen nood, ga gewoon verder met dit stappenplan.

1. Hardware Nalopen:
In het geval van een PC zul je vrijwel altijd te maken hebben met een externe speakerset. Deze kunnen in sommige gevallen in het beeldscherm gebouwd zitten. Je dient nu eerst na te lopen of de speakers op de stroom aangesloten zitten en aan staan. Meestal brand er daneen groen lampje oid (let op: niet altijd). Laptops hebben bijna altijd de speakers ingebouwd zitten. In het geval van een laptop hoef je hier dus ook niet op te letten.
Nu dien, nog steeds alleen in het geval van externe speakers, je te kijken of de speakers aangesloten zijn op de computer. Meestal gaat het om een groen kabeltje. Dit kabeltje moet in de geluidskaart van je computer worden gestopt. Meestal heeft je geluidskaart meerdere aansluitingen waar het audio-kabeltje op past. In de meeste gevallen moet het kabeltje in de groene audio ingang achterin je computer worden gestopt.
Een goede manier om je speakers te testen is door ze aan te sluiten op een walkman, mp3-speler of Ipod (een ipod is ook een mp3 speler, maar zo zien veel mensen het niet, vandaar ;) ). Als je nu muziek afspeelt op je muziekspeler dan moet er geluid uit de speakers komen. Is dit niet het geval en heb je bovenstaande stappen doorgelopen (uiteraard moet je het audiokabeltje niet in de computer, maar in je mp3-speler stoppen) en hoor je geen muziek, weet je zeker dat de boxen aanstaan, ga dan op zoek naar een volumeknop op je speakers.

Software:
Zijn er hardwarematig geen problemen te vinden, dan moeten we het probleem in de software van je computer gaan zoeken (drivers). Eerst gaan we kijken of je computer je geluidskaart überhaupt herkent en of de geluidskaart geïnstalleerd is. Is de geluidskaart niet geïnstalleerd, dan gaan we deze installeren.

[Zie hier: http://www.gax.nl/geluid-van-uw-computer-herstellen/ welke stappen je moet ondernemen. Alle mogelijkheden om je geluid het weer te laten doen staan hier makkelijk en goed uitgelegd.]
Succes ermee. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Rechts onder op speakertje klikken en schuifje omhoog doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan meerdere redenen hebben.

Zit de stekker van je geluid erin?
Staan je speekers aan?
Staat het geluid van je computer aan? (rechts onder in de trey.)
Staat het geluid van het programma uit waarmee je geluid probeert te maken?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het stekkertje gebroken is, of dat je speekers het gewoon begeven hebben.

Toegevoegd na 55 seconden:
Of het kan inderdaad zo zijn dat je volume van een programma/je computer/je speekers helemaal op 0 staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn "speekers"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boxen waar geluid uit komt. (Je spreekt het uit als spiekers.)
Dit probleem hoor ik de laatste tijd steeds vaker. Sinds het nieuwe SP voor Windows 7 . Ondanks het feit,dat het een aangename aanvulling kan zijn om het besturingssysteem van deze update te voorzien is de andere kant van de medaille,dat het tevens voor ongewenste problemen kan leiden. Zet Uw systeem terug naar een tijdstip ruim vóór de SP installatie. Als Uw pc weer is opgestart zult U van dit probleem af zijn en kunt aangeven in het beveiligingscentrum,dat U (voortaan) handmatig gebruik gaat maken van de SP,welke Microsoft aanbiedt. Voorzover ik weet bestaat dit SP niet uit "veiligheidspatches" dus die kunt op een later tijdstip altijd nog gaan "ophalen" zeker als de computer regelmatig wordt gescand met een goede virusscanner/spyware/adware scanner !

GRoet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drivertje opnieuw downloaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je de geluidsdrivers al gedownload? zo ja, dan is je geluidskaart stuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klik eens op het luidspreker icoontje en dat op mixer.
Je kunt hier het volume aanpassen. Kijk eens bij apparaat, of je daar wel interne speaker hebt geselecteerd, en niet line-out. Als hij op line out staat, als standaardapparaat, dan doet alleen de koptelefoon het. Je moet de gewone speakers al standaardapparaat instellen
Je moet ook eens de drivers van je geluidskaart uploaden.

Toegevoegd na 10 seconden:
uploaden = updaten