En voor die primary bootloader iets kan doen, moet je er voor zorgen dat de hardware van je computer weet waar ie die bootloader kan halen.
Volgorde wordt dan dus:
1. Computer wordt aangezet startend met een reset. Hij begint daarna vanaf en in de CPU vast ingesteld adres instructies uit te voeren.
2. Die instructies moeten in ROM zitten en zorgen ervoor dat van een ingesteld 'device' het eerste blok (of een aantal blokken) data opgehaald en in RAM gezet wordt. Dit is de 'bootloader'
3. Deze 'bootloader' kan al meer dan wat er in ROM stond zoekt uit waar het begin van het OS opgeslagen is, haalt die op zet het in RAM.
4. Het OS neemt het nu over, laadt de rest van zichzelf en ev. extensies, programma's, etc. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je zelf in staat bent om een OS te maken, ben je ook in staat om hem bootable te maken, het hangt namelijk per besturingssysteem af hoe je hem moet branden op cd, of op usb drive moet zetten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je doen door te zorgen dat je een primary bootloader hebt, die in een boot record kunt installeren die de partities kan definieren, een entrypoint heeft om de controle van de BIOS op te kunnen pakken en in staat is de rest van je "zelfgemaakte" OS (ik heb de quotes liever om zelfgemaakt heen bij deze vraag) aan te zwengelen.

Ik vind het wel zeer knap dat je een OS kunt schrijven maar op een of andere manier het bootproces tot nu toe overgeslagen hebt... :/