wat is een goede pc voor fotobewerking?

een pc voor fotobewerking ( studio foto's vooral)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijkste is niet de PC maar de monitor als je op een (semi)-professionele manier met fotografie bezig bent. Daarnaast moet je je even afvragen Apple OSX/PC Windows. Nieuw/2ehands en wat is sowieso je budget of limiet? Dus even je vraag bijwerken als je daar al een antwoord op weet kunnen wij beter adviseren.

Antwoorden (6)

pc met een goede videokaart, van Nvidea met minimaal 1gb geheugen, 1000mhz. Ik zou ook gaan voor minimaal 4gb - 6gb ram geheugen, dus een 64-bits besturingssysteem(32-bits kan maximaal 4gb aan) en processor. Een intel i5 of i7 processor. En (duurdere optie) een SSD schijf + een gewone HDD (1TB). SSD is sneller en betrouwbaarder, maar ook duurder.
Let op deze specificaties bij het kopen (of zelf samenstellen) van een pc.

Toegevoegd na 5 uur:
natuurlijk zou ik ook gaan voor een groot full hd (evt. led) scherm van 24 of 26 inch. Kan natuurlijk nog groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een reden om perse een nVidia videokaart met een "hele hoop" geheugen te adviseren? Volgens mij wordt videogeheugen amper gebruikt in fotobewerking. En een 32bits systeem kan in de praktijk maar rond de 3GB werkend krijgen hoewel er dan soms wel 4GB inzit dus de "noodzaak" voor 64bit is eigenlijk nog groter dan jij al aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
videokaart word idd niet heel veel gebruikt bij fotobewerking, maar dit geeft je wel de mogelijkheid om meerdere beeldschermen aan te sluiten (dan word er wel meer geheugen gebruik). 64-bits id idd zeker noodzakelijk.
Pc maakt niet echt uit toch? Je moet gewoon een goed programma hebben ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geen slechte pc's meer voor fotobewerking, nog wel voor videomontage. Je keus in materiaal is eerder een factor, ook de (voor)opslag van je foto's op je camera.
JPG is bijvoorbeeld een hele slechte opslagmethode die het echte fotobewerken bijna onmogelijk maakt, RAW is daaraantegen uitstekend. Gimp is een gratis fotobewerkingsprogramma die met lagen werkt, wat je eigenlijk onder de knie moet hebben met fotobewerking. Een beetje met een schuifje heen en weer bewegen is geen echte fotobewerking, anders moet je gauw naar duurdere programma's zoals Photoshop, er is ook een goedkopere essentials vorm van op de markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een snelle pc is handig. Een goed programma is nog handiger.
Het belangrijkste met het bewerken van plaatjes is dat je de monitor goed gekalibreerd hebt. Dan zie je pas hoe het resultaat er uit ziet.
Ik werk zelf met Adobe photoshop, maar als je daar de 64 bit versie van gebruikt kun je geen jpg wegschrijven.
Maar een gekalibreerde monitor is voor mij een must.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Macbook met adobe PhotoshopCS4 is altijd handig:)
maar alleen een goed programma met een beetje snelle pc wil ook wel werken hoor.

groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het maar een Mac is. De iMac is ideaal