Hoe werkt een Chinees of Japans toetsenbord?

Er zijn duizenden karakters. Ik heb wel een op tv gezien dat ze een paar letters intikten en dat de pc dan een suggestie gaf. Maar welke letters tikken ze dan in? Maken ze gebruik van onze letters om de Chinese woorden fonetisch op te schrijven?
En als dit op de computer gaat zoals ik vermoed, betekend dit dat Chinezen en Japanners dus nooit een typemachine hebben gehad voor hun karakters?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

In principe zijn er 2 methoden:
1. Een speciaal toetsenbord met strokes, dat zijn de basis strepen van een chinees teken, die dan tezamen het karakter vormen. Vaak hebben ze veel tekens al voorgeprogrammeerd op zo'n toetsenbord voor de 100 (of 500?) meest gebruikte woorden.
2. Een normaal toetsenbord zoals jij nu ook hebt. Door middel van pinyin vormen ze dan een karakter. Na 1 of 2 letters komen dan middels een pop-up de meest waarschijnlijke karakters naar boven die je dan kan kiezen. En als je doortypt dan komen er andere karakters naar boven. Een beetje zoals je met T9 op een telefoon snel SMS woorden kan kiezen.