Hoeveel kost het ongeveer om een website te maken waar je..

Hoeveel kost het ongeveer om een website te maken waar het mogelijk is dat mensen een account kunnen aanmaken, bestanden kunnen uploaden en downloaden, geld kunnen overmaken aan andere "siteleden"? Wie kan mij helpen?

Ik heb al een domeinnaam..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt software voor een forum zo'n beetje rechtstreeks van het net trekken in tig varianten, en nog gratis ook. PHPBB is mij al meerdere malen prima bevallen. Een beetje tijd nemen en goed de documentatie lezen en gewoon niet snel opgeven (en okee, misschien een beetje IQ) en je zou op eigen kracht misschien al een heel eind kunnen komen.

Daarna kun je alles zo ingewikkeld maken als je wilt: als je het wilt opzetten voor duizenden onbekenden en je hebt er grote plannen mee, dan moet je gaan denken aan zaken als servercapaciteit inkopen bij een hosting centrum, redundancy, backups et cetera. Dat bestaat in vele varianten, van honderd euro per jaar tot tonnen, afhankelijk van je schaal.

Bedenk ook dat als je het inderdaad stevig en evt met winstbejag aan wilt pakken, dat je je moet registreren bij de KvK, belasting betalen en alles wat er bij het opzetten van een bedrijf hoort.

Allemaal wel spannend, maar hoe veel alles kost aan tijd, moeite en geld hangt echt helemaal af van je schaal. Je kunt de basis feitelijk voor een paar tientjes per jaar doen, maar hoe groter hoe duurder tot aan tonnen per jaar.

MAAR, dan heb je het nog niet over echt geld gehad. Als je serieus geldverkeer over je eigen site heen wilt laten gaan en zelf transacties wilt verwerken dan heb je een stortvloed van extra zaken waar je rekening mee moet houden. Privacybeleid, security, encryption edp auditing, verplichte redundantie, fiscale vergunningen, contracten met financiële instellingen, regelmatig wijzigende privacy en financiele wetgeving, en ga zo maar door. Ik werk dagelijks in een credit/debit card verwerkende ICT omgeving en echt dat is een dagtaak voor meerdere mensen tegelijk om dat allemaal te onderhouden...

Als je het niet zo groot wilt aanpakken zijn er vast allerlei mogelijkheden om minder heftige geld-dingen relatief goedkoop te outsourcen maar op die tussenschaal heb ik er persoonlijk geen verstand van... Misschien even goed googlen en/of rondvragen wat daar dan de mogelijkheden in zijn om dus niet zelf de financiële afhandeling te moeten doen. Wellicht weten anderen hier daar nog wat over?

Maar uit persoonlijke ervaring zeg ik: DENK NA VOORDAT JE MET ECHT GELD VAN ECHTE MENSEN GAAT WERKEN! Daar komt echt veel bij kijken en het is letterlijk en figuurlijk een vak apart. Om dat bij de houden zul je zelf professional moeten worden of een (meestal niet goedkope) professional op zeer regelmatige basis moeten inhuren/aannemen om e.e.a. goed af te handelen.