is gebruik van windows XP schadelijk voor andere pc's in huis die op dezelfde router zitten?

ik heb 4 pc's in huis, waarvan 3 wireless. 1 pc met windows xp wordt soms nog gebruikt om te internetten. Geen internetbankieren, geen wachtwoorden, geen persoonlijke gegevens worden ingevoerd, de mailbox is niet actief. Er zitten nog wat oude bestanden op, maar doen we niets meer mee.
Kan gebruik van deze ene pc schadelijk zijn voor de andere pc's? miss virus via wireless-verbinding?

Toegevoegd na 6 minuten:
we gebruiken ook een ipad.
De 3 pc's werken op windows 8, 2 is wiredless en één ervan is bedraad. De pc met windows xp heeft wiredless verbinding. Hiermee wordt nog via internet spelletjes gedaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Achter een router is je XP-machine enigsinds beschermd, maar nog steeds zijn er opties om ‘m te hacken. Stel dat dat gebeurt, dan heb je een gehackte PC achter je router.

Lees: een gehackte PC die al je netwerkverkeer kan onderscheppen en eventueel ook weer (delen ervan) door kan sturen naar buiten. Ook kan een gehackte PC vrij onzichtbaar kwaadwillende opdrachten uitvoeren en proberen andere PC’s op het netwerk te kraken.

Dus ja, een XP-computer is tegenwoordig (helaas) een risico voor je hele netwerk en alle daarmee verbonden computers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt de volgende vuistregel hanteren:

XP-computers moeten:
- óf stand-alone staan (met geen énkel netwerk verbonden)
- óf er moet een ander, nog wel supported, OS op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Internet is een netwerk. :)
Daar hangen vast wel meer XP computers aan...
Zolang die XP computer geen bijzondere rechten heeft op de win8 computers loop je de zelfde risico als op het internet te gaan met de win8 computers.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Die XP-computers op het internet zijn dan ook een serieus probleem waar alom voor gewaarschuwd wordt. Het verschil met een eigen PC met XP op het lokale netwerk is dat 'ie àchter de router zit.
De router biedt van nature enige bescherming tegen aanvallen vanaf het net. Maar een (gehackte) PC op het LAN heeft van die router geen last en kan overal bij.