Waarom geeft mijn usb stick niet de vereiste capaciteit aan als ik hem via de pc aansluit?

mijn usb (merk sandisk) zou normaal gesproken 16 gb moeten zijn. Echter, als ik hem formatteer als ntfs, blijkt er nog maar 14,9 gb over te zijn. Waar is die 1,1 gb gebleven? En is er nog een manier om het terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dit is verkooptechniek.

Je hebt een opslag capaciteit van 16GB. Normaal staat de G voor Giga, wat factor 1.000.000.000 zou moeten zijn. Computers met Bytes werken echter anders. Hier is 1 kb 1024 bytes. Dit is omdat je niet 1.000 bytes kunt hebben, omdat je geen 10 bits hebt. Dat zijn er bij computers vaak 8, en 8 factor 128 maakt precies 1024. Dit is nét meer dan een Megabyte dus ''hoort'' te zijn.

16GB zou dus 16 keer 1024×1024×1024 bytes zijn.
Echter, de verkopers zeggen dat het 16.000.000.000 Bytes zijn! Wat dus strikt genomen eigenlijk een GB is, buiten de gemaakte afspraken.

kijk maar eens, want 16.000.000.000/1024/1024/1024= 14,9. Precies het aantal GB dat jij hebt!

Toegevoegd na 9 minuten:
'byte' betekend ook gewoon '8'. Als je weet hoe een computer werkt snap je waarom er 8 bits in één byte zitten.

De Factor 1.000.000.000 van Giga- is een SI eenheid. Vandaar dat consumenten het ook mogen gebruiken. Kijk maar eens op de onderstaande link, voor meer verduidelijking over de bytes. De tabel is ook verduidelijkend.

Op deze site van wikipedia is overigens ook heel erg duidelijk te lezen waarom het precies zo is, net als in mijn antwoord staat. Maar dan anders verwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is denk ik de software van de stick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt doordat de stick inderdaad nog wat gegevens op moet slaan, zoals bijvoorbeeld een tabel met geheugenlocaties, omdat je anders je gegevens niet meer kan vinden op de stick (en met 'je' bedoel ik je computer)
Dit is altijd zo met alle datadragers, en je kan deze ruimte niet terug krijgen