Hoe scan ik bladmuziek in zodat ik de noten kan bewerken? Mij lukt het niet...

Ik heb het muziek notatieprogramma PrintMusic 2004 en een HP scanner. En ging aldus te werk: document scannen/ zwart-wit/ 300 dpi/ TIFF (*tif) en ongecomprimeerd). Ik doe alles volgens de handleiding maar het probleem is volgens mij dat het notatieprogramma vraagt om een TIF-bestand en ik dat niet kan maken, wel TIFF... Wie scant ook muziek en weet raad?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

TIF of TIFF is hetzelfde, de 3 letterige extensie stamt nog uit de DOS periode toen je niet meer dan 3 letters voor de extensie kon gebruiken. Ongecomprimeerd is een prima idee, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Ik heb even gegoogled en het lijkt erop dat de TIFF ook echt zwart/wit moet zijn, dus zonder grijstinten! Het zou daar dus aan kunnen liggen. Een andere methode is om Irfanview te gebruiken om een (kleuren)scan van de HP om te zetten naar zwart/wit TIFF. De menu-optie Image->Decrease Colour Depth->2 colours kan hiervoor gebruikt worden, dan weet je zeker dat het echt zwart/wit is.

Zoals U het e.e.a. beschrijft,lijkt het softwareprogramma Printmusic 2004 problemen met het herkennen van Uw bestanden. Het enige,wat U nog zou kunnen proberen is op de Hp website te zoeken of de drivers van Uw scanner nog up-to-date is. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/siteHome?lc=nl&dlc=nl&cc=nl Groet:Zoekertje

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100