Waarom kan je niet twee laptops direct met elkaar verbinden om bestanden uit te wisselen?

Hoe kan het dat je niet een USB kabel of netwerk kabel tussen twee computers kan aansluiten om bestanden te kopiëren?

Of kan dit wel?

naar mijn idee moet dit namelijk altijd via een externe harde schijf, een usbstick, of via een (draadloos) netwerk...

Deze vraag stel ik naar aanleiding van het volgende probleem: Je wilt een film van de ene computer op een andere hebben (vaste computer - laptop bijvoorbeeld). Het kopiëren via het netwerk is vaak vele malen langzamer dan het opnieuw downloaden... En HD films streamen gaat vaak oo niet echt lekker...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (5)

Ja hoor dat is mogelijk. Je kunt daarvoor een kabel halen met speciale versneller -ik weet even geen beter woord- Kabel kost rond 5 eur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je een cross-over utp kabel halen (als het nieuwere laptops zijn hoeft dat vaak niet eens en kan een normale kabel ook) of een usb kabel kan ook maar dat is "moeilijker" in te stellen... Dus de voorkeur gaat uit naar UTP, met een cross-over kabel zou het altijd moeten werken... Ofwel cross-over kabel aansluiten en netwerk wizard volgen (in winxp of hoger).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan wel, het makkelijkste is om het via een UTP kabel te doen. via usb is niet handig, omdat het ten eerste erg langzaam is in verhouding tot UTP, en ten tweede is het mogelijk dat er kortsluiting ontstaat.
zorg ervoor dat je een utp CAT 5 crosscable( ook wel twisted pair cable genoemd) hebt, deze kun je zo halen bij elke willekeurige computerwinkel.
het ene eind stop je in computer 1 , het andere in computer 2. nu kun je een netwerk opzetten direkt tussen deze twee computers. je kunt nu nog verschillende problemen tegenkomen, maar over het algemeen is het niet moeilijk....eventuele problemen kunnen te maken hebben met de Firewall, ip adressen, tijd en/of datum verschil, of verschillende windows versies. op Google is veel info te vinden, maar als het niet lukt mag je ook pm sturen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewone kabel werkt nu vrijwel altijd prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de tegenwoordige laptops wel, op de oudere laptops, en imho ook op de goedkopere netwerk kaarten die op pc zitten wil nog wel eens een probleem optreden bij het automatisch herkennen van I/O traffic...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De U staat voor umshielded...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Unshielded dus .... handige autocheck grr #%^!!¥%!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De U staat inderdaad voor Unshielded twisted pair.... door het twisten van de kabel hef je de noise op die anders zou zijn onstaan door het elektromagnetische verschil in de kabels, wat zijn invloed kan hebben op de data stream.. een straight utp kabel wil zeggen dat de draden aan beide kanten op dezelfde manier in de stekker zitten. een cross-cable heeft aan een kant een iets verschillende aansluiting vergeleken met de andere kant, zodat de input van de ene computer over eenkomt met de output van de andere. de meeste moderne netwerk kaarten herkennen dit tegenwoordig zelf, ik ben echter nog van de oudere generatie...
het koppelen van PC's om bestanden uit te wisselen is al oud. In de dos periode gebruikte we een interlink kabel. Deze werd aangesloten op de printerpoort. later kwamen de netwerk kabels (coaxiaal) deze konden direct op de pc's worden aan gesloten . D.m.v. een terminator (eind weerstand) wist het net werk waar het begon en eindigde. De opvolger hiervan is UTP. het voordeel van UTP is dat dit practies geen vertragingen kent. Coaxiaal werd bij gebruik van meer PC's en en langere kabels steeds trager. Vanaf windows 98 kon je al via een usb kabel bestanden overzetten. dit ging echter zo traag dat hier bijna nooit aandacht aan besteed is. Je ziet immers ook bijna geen netwerk adapters meer op USB.
Het nadeel van UTP kabels was dat je alleen met een HUB de pc's kon verbinden. Als je van PC naar PC wou data streamen dan moest dat via een Crosscable. Dit is eigenlijk niets anders dan een UTP kabel die net iets anders de gekleurde draadjes rangschikte.
Tegenwoordig kun je geloof ik met een normale UTP kabel de PC linken.

Ook kun je tegenwoordig de PC linken d.m.v. software programma's. Natuurlijk is daar al een paar jaar PCanywhere maar de laatste jaren kan dat ook met team viewer.

Mocht je willen weten hoe je een UTP kabel moet maken of welke kleurcode daarvoor nodig is, dan kun je op de link onder klikken. en dan klikken op het plaatje bij de tekst 'zelf een utp kabel maken'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom doen jullie allemaal zo moeilijk met cross cable (geen cross-over, dat is wat anders). Je pc en laptop zijn toch beide met je router verbonden? Share inrichten en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is natuurlijk helemaal waar, maar de vraag was of het niet direct verbonden kon worden.... en ja dat kan...
rose
13 jaar geleden
De vraagsteller geeft expliciet aan dat hij via een netwerk geen goede oplossing vindt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar via een cross-cable is ook een netwerk-oplossing. Als zijn netwerk verder te traag is, zou hij daar eens naar moeten kijken. Als hij dan beide via een kabel met de router verbindt, moet het al een stuk sneller/stabieler zijn dan via wifi...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het netwerk beter draait, zal ook het streamen beter gaan. Overigens duurt het met een cross-cable wel even, voordat beide machines een IP-adres hebben (uit de 169.254.x.x reeks).
rose
13 jaar geleden
Met de cross cable kun je natuurlijk ook handmatig een ip-adres invoeren. Ik ben het wel met je eens hoor, dat je automatisch een netwerk hebt als je twee computers met elkaar verbindt en dat het via een switch/router ruim snel genoeg zou moeten gaan, hoewel een ouder draadloos netwerk wel eens erg traag zou kunnen zijn, maar de vraagsteller is vrij expliciet in zijn vraag en daarom is jouw verhaal niet een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het om wat de vragensteller stelt of bedoelt; dus om zijn/haar eigenlijke probleem? Voor het eerste heb je gelijk; dat is niet geheel een antwoord op de vraag. ;-)