De bouw begon in 1173, dus reken maar uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want de bouw was officieel klaar in 1372
De toren van Pisa

De beroemde toren van Pisa is de vrijstaande klokkentoren bij de Duomo kathedraal in Pisa en is ongeveer 55 m hoog. Het is jullie vast bekend dat hij scheef staat. Deze toren is zo scheef gezakt, omdat hij op een niet al te stevige ondergrond is gebouwd. De toren is ongeveer 4 meter in de grond gezakt, maar bouwers hebben de toren zo stabiel gemaakt dat het bezocht kan worden door mensen. Ze moeten dan 297 treden omhoog! Ze hebben veel gewicht aan de andere kant kunnen stoppen, zodat de toren niet nog verder scheef zou gaan staan of zelfs omvallen. De bouw van de eerste verdiepingen zijn begonnen op 9 augustus 1173. Het werk werd een paar keer stil gelegd omdat de inwoners van Pisa oorlog hadden met Florence en Genua. De toren van Pisa is nu dus al 834 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toren werd in drie stappen, over een periode van 200 jaar, opgebouwd. De constructie van de eerste verdiepingen begon op 9 augustus 1173. Na de bouw van de derde verdieping in 1178 ging de toren hellen. Werken aan de toren lagen daarna ongeveer 100 jaar stil, doordat de inwoners van Pisa in oorlog verwikkeld waren met Genua en Florence. Dit gaf de grond tijd om te zetten - was de toren in één keer afgebouwd dan was hij zeker omgevallen.

In 1272 werd de bouw hervat door Giovanni di Simone. Toen al merkte men op dat de reeds gebouwde verdiepingen scheef stonden, en er werd dus besloten die scheefheid in de volgende verdiepingen te neutraliseren door aan de ene zijde meer mortel te gebruiken dan aan de andere. De bouw viel opnieuw stil in 1284.

In 1372 werd de toren afgewerkt, met de bouw van de laatste, bovenste verdieping. De toren was toen al sterk naar de andere zijde gekanteld, en opnieuw werd besloten dit constructief op te lossen: de bovenste verdieping werd opnieuw recht gebouwd (hier waren ingrijpende wijzigingen voor nodig, zo heeft het opstapje bovenaan aan één zijde drie treden minder dan aan de tegenoverliggende kant).

Galileo demonstreerde in 1609 bovenop deze klokkentoren hoe een telescoop werkt.