Deze chip stuurt informatie van de cartridge naar de printer. Hiermee controleert de printer of de juiste kleur op de juiste plek is geinstalleerd. Ook wordt het in sommige gevallen gebruikt om informatie over hoe vol een cartridge nog zit naar de computer te sturen. In ieder geval geldt dit laatste voor bepaalde Epson printers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die houdt bij hoeveel er mee geprint is, zodat je computer aan kan geven dat het patroon bijna leeg is. Nadeel is: Bij veel fabrikanten wordt dit veel te snel aangegeven en kan je nog makkelijk doorprinten, ware het neit dat de chip dit tegen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn voornamelijk bedacht om je te dwingen cartridges van hun merk te kopen. De printers worden heel goedkoop verkocht, ze verdienen hun geld met de inkt.
escape
13 jaar geleden
Die chip is tweeledig, aan de ene kant stuurt hij de cartridge aan om het inkt op het papier te sturen. En aan de andere kant geeft hij aan de printer door hoeveel inkt er nog in het reservoir zit.
En vooral met dat laatste kan er nog wel eens gesjoemeld worden of de inkt cartridge helemaal leeg is of niet. Ook kan je niet zomaar de inkt cartridge zelf bijvullen zonder die chip te resetten.