Zorgt een 5G wifi adapter voor hogere snelheid dan 2,4Ghz?

Ik heb een laptop van 2011 waar alleen de 2,4 Ghz wifi ingebouw is. Daarmee haal ik snelheden van 3,5 MB/s download en 2,50 MB/s upload. Boek ik een snelheidswinst als ik een 5Ghz adapter op mijn laptop aansluit op de USB 2.0 poort?

7 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Het beste antwoord

Ligt eraan, 5Ghz heeft de eigenschap sneller te zijn, maar een aanzienlijk kleiner bereik te hebben dan 2.4Ghz. Het is dus afhankelijk van de volgende punten:

Zend je router überhaupt 5Ghz uit (vaak een apart SSID met "...5G")?
Zit je dicht bij de router/access point?
Is je internet snel genoeg om een significant verschil te merken (denk aan >5MB)?

Als je 'ja' antwoord op de bovenstaande punten is het een idee om een adapter voor je laptop aan te schaffen. Is het antwoord 'nee' (voornamelijk het eerste punt!) dan zou ik het je niet aanraden, omdat het niets oplevert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat ook kan meespelen is dat (nog) maar weinig huishoudens gebruik maken van de 5G-band. Op de 2.4 GHz zijn vaak alle kanalen bezet, zodat je elkaar in de weg zit, wat de snelheid verlaagt. De 5G-band is vaak nog lekker leeg.
Eric1993
7 jaar geleden
@Triskaidekafobi De router is een Technicolor 7210 van Ziggo en die zend 5G uit. Ik heb de snelheid van 5G getest op een minipc waar een 5G wifi al zit ingebouw en daarmee haal ik snelheden van 150 mbps download en 30 mbps upload. Dat is dus 120mb verschil met de 2,4 Ghz. Ik ga er dus sowieso één aanschaffen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gek, het verschil zou eigenlijk niet zo groot moeten zijn, maar het kan natuurlijk inderdaad gedeeltelijk komen door het feit dat de kanalen van 2.4ghz vaak erg vol zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan ook aan allerlei andere factoren liggen, bijvoorbeeld hoe goed de adapter is, ook in combinatie met het besturingssysteem. Op de laptop van een vriendin ging de snelheid van de wifi omlaag naar circa 1 kB per seconde nadat ik deze van Windows 7 naar Windows 10 had 'geüpgrade'.
Je kunt dit natuurlijk alleen goed testen als alle andere factoren hetzelfde blijven (ceteribus paribus, op zijn Baudets) als ik even een open deur mag intrappen.
Maar mooi dat je zo'n snelheidswinst boekt.
Eric1993
7 jaar geleden
Inmiddels een adapter gekocht! Snelheid is van 30 naar 200 mbps gestegen! Zeker een voordeel nu!

Andere antwoorden (2)

Ja, dat helpt zeker. Heb zelf een oude laptop die ook alleen 2,4Ghz aan kan. Heb er de Netgear WNDA3100 WIFI USB adapter bijgekocht en haal snelheden van rond de 150 mbit. De adapter die ik heb kost €22,95 bij de Mediamarkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, Dat light puur aan de snelheid. Er zijn Routers (van ZIGGO) die tot max 300 mbps aan kunnen, Dit is 802.11 N of 802.11 AC Echter zul je van 5G op deze Router niet verschil merken dan slechtere dekking Ter verglijken van 2.4G. Omdat 5G Signaal stuk zwakker is dan 2.4.

Maar de Router van KPN die kan MAX 1300 MBPS. Met deze Snelheid kun je wel verschil merken, Niet bij het surfen. Maar wel Bij het Downloaden/Upload !!!