Mijn Pc is erg geïnfecteerd geraakt. Wat doe ik nu? Moet ik alles formateren of helpt een nieuwe aankoop van internetsecurity? En hoe formateer ik?

Ik heb Windows Vista als besturing. En Internet Explorer gebruik ik al 5 maanden niet meer omdat deze ook te veel miserie gaf. Nu gebruik ik sindsdien Google Chrome, maar deze begint nu ook rare dingen te doen. Links werken niet meer altijd, alleen soms. Sommige afbeeldingen worden niet meer geopend. En af en toe worden er mails verstuurd die ikzelf niet stuur. Ik krijg dan een melding van iemand die zogezegd mijn email wel of niet heeft ontvangen. Meestal staat hier dan enkel een link in. Enfin, mijn pc doet raar. Ik heb ook al geprobeerd om een nieuwe gebruikersaccount te maken en de mijne eraf te gooien, maar die is al van in het begin ook geïnfecteerd. Ik kwam op dit idee omdat mijn dochter geen problemen heeft op haar account...Maar dit hielp dus ook niet. Indien jullie aanraden om te formateren, graag wat uitleg in stappen aub. Mijn virusscanner/internet security is McAfee. In een winkel kreeg ik de raad om Norton 2011 te installeren en dan zouden alle problemen zijn opgelost, kan dit waar zijn? Ik geloof er niet zo in, want ik dacht toch dat McAfee goed genoeg was, niet?
Alleszins bedankt voor alle hulp, Vivvertje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

mbam is een gratis programma die virussen opspoort.
Ik heb zelf AVG voor het normale werk maar mbam haalt nog veel meer weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
virussen zoekt mbam niet maar spyware etc
maar toch een aanrader
Als het installeren van een AV-programma niet werkt, dan is het opnoeuw installeren van je pc aanbevolen. Op http://www.schoonepc.nl/ staan meerdere handleidingen die uitleggen hoe je dat kan doen en er staan tips op om je pc te beveiligen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
McAfee is normaliter een prima security programma. Ik zou die niet gaan vervangen door een andere. Ik denk dat formatteren, zeker als je al langer dan een jaar of twee deze pc gebruikt, de beste optie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook een keer gehad. Wat ik heb gedaan is mijn comp opstarten in veilige modus met netwerkmogelijkheden. Dan vanuit daar virusscanners installeren en opsporen. het duurt even maar het is mij uiteindelijk wel gelukt en er is niets verloren gegaan.