Wat als je zelf een torrentsite wil aanbieden, en dat leden bij jou hun torrent kunnen plaatsen is dit dan ook strafbaar? Want je upload zelf niks....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is afgelopen week een uitspraak van een rechter geweest dat 'het downloaden stimuleren van auteursrechtelijk beschermd materiaal' strafbaar is. Dit was in de zaak tegen FTD (een nieuwsgroep community). FTD biedt alleen een programma waarin de gebruikers elkaar kunnen laten weten wat er zoal te vinden is op het internet en hoe desbetreffend bestand heet. FTD biedt dus zelf ook geen content (muziek/films/programma's, etc.) aan. Een bron heb ik op dit moment even niet bij de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Piraterijbestrijder BREIN sloot de eerste helft van dit jaar 422 illegale websites, onder meer 384 bittorrent sites en 29 linksites naar cyberlockers alwaar een kleine 30.000 illegale bestanden werden verwijderd. Ook werden 5 usenet indexers en 6 streaming sites afgesloten alsmede 1 FTP top site."

"BREIN komt regelmatig in het nieuws met de aanpak van grote illegale sites zoals Mininova (inmiddels legaal) en The Pirate Bay, maar ook kleine illegale sites voelen de lange arm en adem van BREIN in de strijd tegen illegaliteit op Internet. Als de ware naam, adres en woonplaats van de beheerder wordt achtergehaald, volgt een vordering.

In 2007 werd de illegale website Dutchtorrent via een rechterlijk vonnis tegen haar hosting provider afgesloten. Ook werd de hosting provider bevolen de naam, adres en woonplaatsgegevens van de anonieme beheerder af te geven aan BREIN. "

Twee artikelen op de website van stichting BREIN. Ze halen dus ook torrent sites offline en de eigenaar van de torrent site Dutchtorrent heeft dus ook een rechterlijk vonnis gekregen. Ik zou toch maar even goed nadenken voordat je een torrent site online gaat zetten.