Wat mag ik niet vergeten, voordat ik de pc ga formateren?

Wil van het weekend mijn pc formateren en alles opnieuw instaleren. Vaak vergeet je weer iets belangrijks, waar je achteraf spijt van heb. Hoe kan ik alles het beste voorbereiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak te allen tijde een opstartdiskette.

Het beste antwoord

In geval dat je XP gebruikte:

Natuurlijk je map "Mijn Documenten" waarin ook vaak afbeeldingen en muziek worden opgeslagen.
Als je hier niets in hebt zitten hoeft het niet natuurlijk.

Als je outlook (express) gebruikte:

C:\Documents and Settings\jouw username\Local Settings\Application Data\Identities\
hierin bevindt zich de outlook express map

Nadat je een nieuwe installatie gedaan hebt van outlook express en deze eenmaal geopend hebt, worden er mappen aangemaakt op dezelfde locatie en
kun je de map vervangen door de gemaakte backup

Daarna kun je weer in al je (oude) email
Als je gebruik gaat maken van LiveMail werkt dit niet !

Contacten in je Adresbook (hier maakt ook outlook gebruik van, maar ook andere programma's)

deze staat in de map

C:\Documents and Settings\jouw username\Application Data\Microsoft\Address Book

van deze kun je ook een backup maken.

Dit wordt erg vaak vergeten !

Verder moet je kijken of je alle installatie cd's hebt van programma's die je weer wilt gebruiken of je download deze van de fabrikant website indien mogelijk.

Wil je je helemaal het zekere voor het onzekere nemen dan kun je eventueel een backup maken van alle dll bestandjes in je system32 map.
Te vinden in C:\WINDOWS\system32
Mocht je niets na de nieuwe installatie nodig hebben kun je je backup weggooien.
Ook zit er in de map System32 nog een map met Drivers
die je kunt kopiëren.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een backup maken van de hele C schijf op een externe harddisk.
Maak een lijstje met al je geinstalleerde programma's en kijk waar alle installatiefiles staan.
Nakijken of je nog speciale fonts of hulpbestandjes voor een van je programma's nodig hebt, en waar die staan.
Alle benodigde (installatie)files en hulpbestanden bij elkaar in een directory zetten, dan kan je het gemakkelijk weer installeren.
Virusscanner: eerst deze installeren en helemaal laten updaten, daarna pas andere programma's installeren.

en er zal nog wel meer zijn waar ik nog niet aan heb gedacht...
13 jaar geleden
Als je je favorieten van je webbrowser wilt behouden, is het handig het mapje Favorieten ook te backupen.

Als je al je ontvangen mail wilt behouden is het verstandig die folders ook mee te nemen in de back-up.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast wat hierboven al genoemd is, maak een backup van al je drivers. Je installeert een kale Windows en moet vervolgens van alle hardware de drivers weer installeren.

Er is een tool 'double driver' die de huidige drivers opspoort en later weer terugzet.
paulus811
13 jaar geleden
Vergeet je email niet en je contacten.
Ik heb met vmware een image van mijn drive gemaakt en op een externe harde schijf gezet. Als ik nog wat vergeten was, kon ik via de image alles terugvinden.