Een bit is een digitaal teken; een 1 of een 0.
Met 8 bits (=1 byte) kun je een character of teken maken. Voor ingewikkelde characters (denk maar japanse of chinese tekens) heb je dubbele characters (bytes) nodig.

Als je dus een aantal tekens opslaat, zijn dat bytes. Zijn dat er veel, heten dat kilobytes, Megabytes, Terabytes enz.
De verwerking (transport) van de bytes wordt aangegeven in bits per seconde. Bij je internet of netwerkverbinding zijn dat Megabits per seconde (Mbps of Mb/s). Hier moeten alle bits achter elkaar door de kabel.

Binnenin je computer worden de bits met meerdere tegelijk verwerkt. Hoe meer tegelijk hoe sneller dat gaat. Dit geldt voor zowel de hardware als de software die dat moet ondersteunen.
Bijvoorbeeld: per 8 bits tegelijk = DOS, met 16 bits = Windows 95/98, XP en Vista kunnen 32 bits tegelijk verwerken en Windows 7 verwerkt de gegevens met 32 of 64 bits tegelijk.

Mb = Megabits
MB = Megabytes
mB = millibytes (maar die bestaan niet)
mb = millibits (en die bestaan ook niet)

Zo is het ook kilobits (kb) en kilogram (kg) en geen Kilobits (Kb) of Kilogram (Kg), aangezien K gebruikt wordt voor (graden) Kelvin en niet voor kilo (maar wel vaak zo gebruikt wordt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een bite is een deel van een byte,
een byte is (deel van) een bestand,

over de jaren zijn er meer bites nodig voor 1 byte,omdat alles meer in 3-D gaat, denk maar aan spellen zoals vroeger, bijvoorbeeld: Super Mario, 8 bits voor 1 byte,
en 1 byte was dan een figuurtje

bites kun je dus zien als onderscheiding voor een bepaald onderwerp, en Byte als het omhulsel

tegenwoordig zijn bestanden zo groot dat niet alles meer 8bit is, maar soms 32bit of 64bit, vandaar dat het lang laden is

grotere aantallen worden onderscheiden door
byte, KB, MB, GB, TB
byte = 1
KiloByte = 1000 bytes
MegaByte = 1 000 000 bytes
GigaByte = 1 000 000 000 bytes
Terabyte = 1 000 000 000 000 bytes

er zijn nog grotere bestanden die gaan minstens 12 nullen verder

de bijgevoegte bron heeft schema's voor als je nog grotere wilt weten

wat ik je nu gaf was maar een kleine samenvatting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar dit antwoord gaat echt nergens over. Iets met klok en geen klepel. Een byte is net als 30 jaar geleden 8 bits. Bestanden bestaan nog altijd uit een veelvoud van bytes (B).
Je kan nog evt. discussieren over 1kB = 1024 bits of 1000 bits (wat vaak gebruik wordt, maar eigenlijk niet juist is). Gegevensoverdracht (modemsnelheid) wordt oorspronkelijk weergegeven in een veelvoud van bits/sec (bv. kilobits/seconde = kbps of kb/s; Megabit/s = Mb/s).
Een bite is een beet. (bijten) (bron: Van Dale)
Als je bit (meervoud: bits) bedoeld: een bit is een deel van een byte.

Het tweede deel van je vraag:
De SI-voorvoegsels M en m worden nog al eens verkeerd gebruikt.
Hoofdletter M staat voor Mega. (miljoen)
Kleine letter m staat voor milli. (duizendste)
Kleine letter m staat dus niet voor micro. (miljoenste)

En MB is een spellenfabrikant ;-)