Hoe isoleert een virusscanner een virus?

Als ik bijvoorbeeld zelf een virus met de 'delete' toets wil verwijderen lukt dat niet (zou ook wel een kansloos virus zijn dan :-) ) maar wat voor stappen onderneemt een virusscanner tegen zo'n virus?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan een virus met de delete toets niet verwijderen, omdat:
- de virusscanner dat bestand gelockt heeft (dat is de
positieve variant)
- het virus het bestand geopend heeft (dat is de ongunstige
variant).

Een virusscanner scant bij het schrijven van een bestand op schijf de inhoude van het bestand. Is het niet in orde, blokkeert hij verdere toegang en cleant/delete het bestand. Eventueel wordt het bestand in quarantaine gezet (dan kan ook 'niemand' er meer bij). Als een virus al actief is (omdat het geinfecteerde bestand bv direct vanuit een mail of website geopend wordt) en dan een bestand schrijft, is het bestand reeds in gebruik en kan niet elke virusscanner zo'n bestand cleanen. Een beetje virus stopt dan de virusscanner, blokkeert de updatesites en gaat dan doen, waarvoor hij geprogrammeerd is (persoonlijke/keyboard informatie versturen, extra tools downlowden, zichzelf verspreiden etc etc).