Gratis virusscanners presteren even goed als commerciële virusscanners, zo blijkt uit onderzoek van AV-Test.org. Tijdens de traditionele, op signatures-gebaseerde test, detecteerden de commerciële pakketten 96,2% van alle malware-exemplaren. De gratis producten haalden een verdienstelijke 95,7%.

Bij de "real-world detectie" test, misten de gratis virusscanners 15,2% van de malware, terwijl de betaalde oplossingen 10,2% lieten doorgaan. Ook bij het verwijderen van actieve onderdelen van een infectie scoorden de commerciële pakketten iets beter. Bij de verwijdering van zowel actieve als inactieve onderdelen was het verschil iets groter. De betaalde scanners scoorden 44%, tegenover 34% van de gratis oplossingen.

Hoewel de detectie van malware met gratis virusscanners iets minder is, zijn deze producten wel weer wat sneller. In negen van de twaalf tests waren de gratis scanners de betaalde versies te snel af, waarbij het grootste verschil tien procent bedroeg. Toch zorgen ook gratis virusscanners ervoor dat een computer trager opstart. Een test computer zonder anti-virus startte in 40,1 seconden, terwijl installatie van een gratis oplossing hier 44,1 seconden van maakte. Met een commercieel pakket was de pc pas na 46 seconden opgestart.

Als het gaat om scansnelheid, dan weten de commerciële oplossingen weer te winnen. Gemiddeld deden de betaalde versies 2 minuten en 25 seconden over het scannen van 4,5GB aan bestanden, terwijl de gratis scanners hier 2 minuten en 44 seconden voor nodig hadden. Bij de on-access test was gratis anti-virus weer de winnaar. De 4,5GB aan bestanden werd in 4 minuten en 50 seconden gescand, terwijl de betaalde pakketten acht seconden trager waren.

Aangezien de producten qua snelheid en prestaties zo dicht bij elkaar liggen, zijn de grootste verschillen features en klantondersteuning. In de meeste gevallen zijn deze twee zaken bij een betaald product beter geregeld. "Maar als je dit wil laten schieten, is het zeker de moeite waard om een gratis scanner te overwegen", zegt Nick Mediati van Computerworld, dat de opdracht voor de test gaf.

Er werd ook gekeken naar de beste betaalde en gratis virusscanners. Van de gratis producten kwam Avast! Free als beste uit de bus, gevold door Avira AntiVir Personal. Microsoft Security Essentials was derde, mede omdat het iets minder malware detecteerde. Panda Cloud Antivirus 1.0 en Comodo Internet Security Premium 5.0 werden respectievelijk vierde en vijfde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat ze uitgebreider zijn en vaak iets beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meeste gratis virusscanners geven alleen proactieve bescherming op binnenkomende bestanden en bestanden die al op je pc staan. Betaalde virusscanners bevatten vaak nog een firewall, betere ondersteuning, het tegenhouden van Spam in Outlook enz.

Naar mijn mening bied de gratis versie van Microsoft Security Essentials voldoende bescherming.

Mocht je meer willen dan kun je beter een betaalde versie kopen zoals AVG of Kaspersky.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meesteal zijn ze dan wat uitgebreider!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrij weinig.. De beste gratis scanners doen niet onder voor de betaalde scanners. Betaalde virusscanners geven je echter wat extra mogelijkheden en betere support. Of je die extra mogelijkheden ook echt nodig hebt? Niet echt, de extra mogelijkheiden kunnen essentieel zijn in een bedrijfsomgeving, maar als thuisgebruiker doet een gratis scanner alles wat je nodig hebt. Support heb je bij een gratis scanner ook alleen zal je dan soms langer moeten wachten en is er misschien niet altijd een antwoord voor al je vragen.

Persoonlijk heb ik nog nooit enige vorm van support nodig gehad. Het enige minpuntje van een gratis scanner is dat deze vaak wel een vorm van adverteren toepassen.

Een goede gratis scanner is bijvoorbeeld Avira AntiVir.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem AVG-free deze is meestal zelfs beter dan meeste betaald.

sterker nog de betaald versie van AVG had verleden jaar de foutste backup ever, door een belangrijk file te vervangen zodat je pc nooit meer op startte. lol

advies, draai je update dus niet automatisch maar wacht een dag zodat andere mensen het voor jou doen, en wees niet te dom met shit downloaden en blind op .exe files te klikken...

Zelf tot 2008 virus vrij gesurft op internet zonder virusscanner,
daarna op mac over en daar heb ik ook geen op, waarom een virus schrijven voor 1/10 van alle gebruikers..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor thuisgebruik? Geen toegevoegde waarde.
Ik merk aan de lijve dat betaalde virusscanners zoveel extra hebben dat ze meer een last dan lust zijn.
Bijvoorbeeld waarom moet een virusscanner een firewall hebben, terwijl windows deze functionaliteit ook biedt.
In mijn opinie proberen ze zo hun bestaansrecht op te eisen. Resulaat; niet goed en traag werkende computers.

Mijn advies, zoals eerder genoemd, installeer MS Security Essentials. Is nu net een nieuwe versie vanuit.
Werkt perfect (niet aanwezig). Is gratis.