Omdat ze er wel aan verdienen. Als van de 100 spammailtjes er één resulteert in iemand die iets koopt op je site, stuur je eenvoudigweg een miljoen mailtjes. Daarmee haal je toch nog een hoop klanten binnen.

Dat tijdrovende maakt dan wel weer uit: als je aan een database met mailadressen kan komen, kun je het versturen van de spam automatiseren.

Toegevoegd na 26 seconden:
Ik bedoel; dat tijdrovende valt dan wel weer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bedenk ook dat de afzender meestal de afzender niet is...
Als je een spam krijgt van truus@domein.nl, is dat vaak feitelijk afkomstig van xxxxyyyzzz@chinaelectronics.com of iets dergelijks.
Ergens is dan het adres van Truus in een database terecht gekomen. of zij (of iemand die haar adres ergens in z'n computer heeft) heeft een Trojan die de hele computer afspeurt naar alle vermeldingen met @.

(Daarom liefst altijd als je meerdere mensen mailt, de adressen in het BCC-veld zetten, zodat niet al die adressen bekend zijn bij alle geadresseerden - als er één zo'n Trojan heeft heeft die gelijk weer een flinke nieuwe oogst, en voor je het weet krijg je ineens spam 'uit naam' van iemand die je kent en zo sneeuwbalt het verder...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de anderen ook al zeiden: het is juist niet tijdrovend en zeer winstgevend. Anders zou er inderdaad geen reden zijn om spam te versturen.

Het versturen van veel mails kost nauwelijks extra moeite. Veelal worden met een virus besmette computers, bijvoorbeeld die van jou of mij, ingezet om de spam mee te versturen. Lijsten met e-mailadressen worden gekocht of van het internet 'geschraapt'. Iemand kan dan in één keer tien miljoen mails versturen. Inderdaad, zonder extra kosten. Er hoeven dus maar enkele mensen te reageren om het winstgevend te maken. Stel dat van iedere 50.000 spammails iemand iets koopt, dan verkoop je 200 artikelen bij 10 miljoen mails. Natuurlijk is de respons nog beter. Bovendien kun je tientallen verschillende producten per dag aanbieden.

Grote spammers verdienen zo miljoenen. Spam werkt daarbij alleen als het in mega-hoeveelheden wordt verstuurd. Inmiddels is meer dan 93% van AL het e-mailverkeer nutteloze spam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling voor tijdrovend. Tijdrovend is 10.000.000 brieven in een enveloppe doen, te voorzien van postzegel, adresseren en op de post doen.
Wat vroeger alle inwoners als van een stad als den haag in een jaar opstuurde, doet een spammernu in enkele minuten.