Dat kan inderdaad. Bij bedrijven en scholen wordt dat ook gedaan. Hiervoor zijn verschillende oplossingen zoals MS ISA Server of een andere proxy server.
Bij bedrijven is er ook vaak een policy. Ik werk bijvoorbeeld bij een bank en daar krijgt de manager elke week te zien welke internetsites er zijn bezocht (niet door wie). Bij vragen kan er dan een onderzoek worden gestart.
Toegevoegd na 2 minuten:
Dergelijke oplossingen houden aparte logs bij per gebruiker en per werkstation dat is aangemeld op het netwerk. Als het heel strikt is ingesteld krijgt al het verkeer via een bepaalde server wel of geen toegang naar buiten. Die oplossingen zorgen er voor dat bepaalde sites gefilterd kunnen worden, maar zorgt er ook voor dat al het verkeer wordt vastgelegd. Bij misbruik kan er dan worden ingegrepen.
Op kleinere schaal, bijvoorbeeld in een netwerk thuis kan je ook Microsoft Family filter gebruiken dat bij Windows 7 zit. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren en dat werkt ook goed.
Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ga hierbij er vanuit dat je het verkeer naar buiten toe wilt monitoren (internet). Als je alleen het intranet verkeer (eigen websites) wilt monitoren: zie het antwoord van Jelle.