Wat zijn echt goede tips voor wachtwoorden?

Mijn wachtwoord is zojuist gezien door een collega en die heeft deze hardop door de ruimte geroepen.

Ik weet wel het een en andere van ICT af dus de meest logische weet ik wel.
Ik zoek dus goede slimme manieren om een zeer veilig wachtwoord te maken en vooral te onthouden.
Andere tips zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een naaier trouwens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'n vriendin van me zegt ook wel eens haar wachtwoord.
Dat onthoud je nooit :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet je andwoord nooooid doorvertellen wand anders vertellen zij het weer door duss,,,,nooit doen:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm lekkere collega heb je... ik zou bijna vragen wat het minimale iq voor zijn functie is :P

Het beste antwoord

Een zo lang mogelijk wachtwoord, een passphrase als het ware.

Kies een lange beschrijving van iets wat niets met je te maken heeft maar wel makkelijk te onthouden is. Dus NOOIT naw, familie, werk of hobby gerelateerde zaken.

Gebruik ook geen wachtwoord dat in de voorbeelden van goede wachtwoorden wordt weergegeven of die mensen hier als advies gaan geven :D

Overigens, wat je vaak ziet is dat bedrijven een beperking op de mogelijkheden maken. Zoals minimaal 1 hoofdletter, 1 vreemd teken en 1 cijfer. Of toetsenbordreeksen (asdf) of opeenvolgende cijfers (1234). Het is goed om het te noemen maar je moet het niet afdwingen.

Dit zorgt er echter voor dat als iemand alle mogelijkheden gaat proberen en geen lockout plaats vind, dat er minder geprobeert hoeft te worden gedaan. Alle passwords met geen hoofdletter vallen bijvoorbeeld af.

Ook resulteert dit in dat mensen het minder makkelijk onthouden. Dus krijg je alsnog makkelijke passwords want mensen zijn erg voorspelbaar. Bv letters/cijfers die op elkaar lijken verwisselen en maand of periode er inhangen.

En voor een stukje programmatuur die alle mogelijkheden probeert maakt dat echter niet uit. Ook kan hij een dictionairy met veel voorkomende passwords gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (31)

Grote en kleine leters doorelkaar aangevuld met cijfers. Dan heb je een sterk password
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste letters van namen en een leeftijdscijfer erachter.
B.v. jij heet koen, je vader piet en je moeder marie, dan wordt het; kopima en je leeftijd daarachter, klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorletters van je beste vrienden, afgewisseld in hoofd- en kleine letters. En dan nog de laatste 2 cijfers van je geboortejaar erachteraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in mijn wachtwoorden verwerk ik meestal een gebeurtenis die alleen ik weet
daarnaast ook cijfers invoeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wachtwoord "wieditzegtiseenklootzak" was geweest, had je collega het vast niet zo hardop geroepen. Verder prima te onthouden en genoeg letters voor een veilig wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Raamklaza;

Fijne collega, daar zou ik als de leidiunggevende was toch actie op ondernemen. Ideaal is een naam met een cijfercombinatie waarvan een ander niet kan vermoeden dat jij die zou kiezen. En misschien wel met een bijzonder teken als een # of * ertussen. Als het voor jou maar goed te onhouden en logisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeld..

QWE123rty

makkelijk te onthouden maar toch lastig te raden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en makkelijk te zien als iemand het intypt.
Ik volg de volgende stappen:

1) Kijk naar een voorwerp op mijn buro - perforator

2) Verander klinkers in cijfers/tekens - p3rf0r@t0r

3) Hoofdletters toevoegen - P3rF0r@T0r

4) Voila, een sterk wachtwoord. Nu alleen nog onthouden welk voorwerp je voor wat gekozen hebt :P

Groetjes,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een naam met een telefoonnummer.
je kunt de eerste letter met hoofdletter beginnen.

Naam0612345678
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik altijd wel een handige vind, is het gebruiken van cijfers ipv een klinker. Dus a=1, e=5 etc.
En dan kun je verder je gewone wachtwoordtactieken erop loslaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
persoonlijk werk ik graag met een combinatie van postcode en naam. Hoef (of moet) natuurlijk niet je eigen postcode te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je achter je computer zit en je kijkt naar buiten of voor je uit , daar zie je vast wel iets wat er altijd staat of hangt.
perfect voor je wachtwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zeer prettige collega heb je trouwens,erg tactvol om dat door de ruimte te roepen.wat een verstand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij dacht dat het zomaar een wachtwoord was, maar ja dat was dus niet zo. Owh ja over naar buiten kijken en wat er staat, ik vind boom of lantaarnpaal geen goed wachtwoord :P
Een vriendin van mij gebruikt altijd wensen als wachtwoord. Waarbij ze 2 vliegen vangt in 1 klap. Omdat een wens namelijk elke dag wordt herhaald en herinnert. Waardoor deze uit komt.

Voorbeeld: "Ik ben heel aardig en iedereen vind mij aardig"
"Ik heb plezier in het leven"
"Mijn werk wordt uitstekend beoordeeld"

IkHebPlezierInHetLeven
IkBenZeerGelukkig
enz. enz.

Pak elke week/maand een thema wat je bezighoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk idee zeg!! +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje 'the Secret' achter je toetsenbord!
de eerste letters van de zinnen van het eerste couplet van je lievelingslied/strofe lievelingsgedicht
of gewoon van n kinderliedje
13 jaar geleden
Om je wachtwoord te onthouden gebruik ik het free open source programma Password Safe. Het is heel gebruikers vriendelijk, kan zelf wacht woorden genereren, en eventueel deze ook voor je intypen.
De passwords zelf worden ge-encript op je computer bewaard.
Zie :

http://pwsafe.org/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je straat naam+huisnummer, je moeders geboortedatum, je telefoon nummer huis of mobiel, je trouwdag, de naam van je oude school of je buurmans naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdletters, kleine letters en cijfers door elkaar.
Mijn wachtwoord is bijvoorbeeld de eerste drie letters van mijn naam (hoofdletters), de cijfers van m'n postcode, en de eerste letter van m'n achternaam (kleine letter)
Doe vooral iets wat je makkelijk kan onthouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik pak een oud wachtwoord dat meestal uit letters en cijfers bestaat en pak dan een getal hoger. Kiezen wat boven aan je verlanglijst staat of je grootste droom helpt je niet vergeten. Je kunt ook je wachtwoord kiezen dat bij het onderwerp hoort bijvoorbeeld Tennis38 voor je sportclub etc. En anders Welkom55 etc als je echt niet meer weet.
13 jaar geleden
Maak een moeilijke letters, hoofdletters, cijfers en andere tekens,

SKr*&^nO0Og12h23hj32$#%%2033.
Knappe hekkert die dit breekt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak een zin en maak daar de eerste letters van. En verander dan bijvoorbeeld een a door een @ of een i door een !

Voorbeeld:
Goeie vraag is een website op het internet

Je wachtwoord wordt dan: Gv!ew0h!
Ik heb ook de o veranderd door een 0. Wees creatief!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal zelf bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het jaren uitgehouden met allerlei combinaties van boterhambeleg met een cijfer er achter of er voor. Die serie is nu een beetje uitgeput... Dat kan je natuurlijk ook doen met planten, landen, boektitels, films, automerken, gerechten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies de moeilijke weg, iets zoals:
i434657JK!@3446#

Moeilijk te onthouden, maar na enig oefenen heb je een ijzersterk wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik dus eigenlijk doe is een wachtwoord maken bij http://www.semeleer.nl/scripts/password_generator.php

Daarbij gebruik ik de volgende instellingen:
Aantal wachtwoorden: 1
Minimaal aantal karakters: 4
Maximaal aantal karakters: 4
Kleine letters: Ja, minimaal 1
Grote letters: Ja, minimaal 1
Cijfers: Ja, minimaal 1
Vreemde karakters: Nee (Dit word vaak niet geaccepteerd in een wachtwoord)

De rest maakt niet zoveel uit.
Klik op de knop "genereer wachtwoorden"
En dan komt er bv. f8dG

En klik nog een keer op "Genereer wachtwoorden"
Dan komt er bv. jAL1

Plak deze wachtwoorden aan elkaar, f8dGjAL1, en zo heb je een perfect wachtwoord. Eerste paar dagen misschien spieken op een briefje daarna gaat het gewoon vanzelf.

Ik raad je het trouwens aan om per kwartaal een niet wachtwoord te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je w8word herhalen bijv pinopino of huishuishuis of h679d09dh679d09d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een sprookjes figuur en of de naam van een goed boek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op onderstaande link......

http://pc-en-internet.infonu.nl/onderhoud/16325-hoe-maak-ik-een-goed-wachtwoord.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies iets wat makkelijk te onthouden is maar moeilijk te raden is. Iets als kleurendoof ofzo maar dan Kl3ur3nd0of.

Je kunt ook bijv je favoriete kledingstuk kiezen. Dan kun je met de maat, merk, model, kleur en iets specifieks van het kledingstuk wat bedenken. Voorbeeld: HMMr00dr13m (Dus: H&M maat M in het rood met een riem). Je kunt dan veel variaties maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg er gewoon voor dat u alle cijfercombinaties in één wachtwoord hebt, zoals bijvoorbeeld: P@ssw0rd, Z@terd@g31,..

Toegevoegd na 7 minuten:
Als u in een bedrijf werk met bijvoorbeeld kees delrue, bart sommers, karen verhulst. Kunt u dit gebruiken.
username: kdelrue
wachtwoord: Kdelrue@bedrijfsnaam0, K@delrue1
username: bsommers
wachtwoord: Bsommers@bedrijfsnaam0, B@sommers2
username: kverhulst
wachtwoord: Kverhulst@bedrijfsnaam0, K@verhulst3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdletters,kleine letters en cijfers zet er ook een rare teken in als ijv ¥=crtl - © ctrl c ® ctrl r
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het probleem met het gebruik van een sterk wachtwoord is dat je het gauw niet terug kan vinden
@fJ@ü3ö zoiets bv hoe onthoud iemand dat?