Is frikicars fishing of spam?

Al maanden krijg ik elke week meer dan 40 mails van het bedrijf Frikicars waarvan het adres in Spanje is maar het zijn Nederlandstalige mails over zonnepanelen, je auto verkopen, beleggen in bedrijfspanden, enz. Je kunt onderaan je afmelden voor deze ""nieuwsbrieven"" maar ik vraag mij af of dit alleen maar spam is of is het fishing??? Om die reden durf ik niet te klikken op ""afmelden"". Ondanks dat al deze mails automatisch in mijn map Ongewenst komen, vind ik het erg irritant omdat je die map daarom elke week moet nachecken of er mails tussen zitten die weliswaar in de map ongewenst terecht komen maar géén spam zijn.

4.6K
Amadea
10 maanden geleden
Je kunt in de meeste mailprogramma's zowel afzenders als domeinen blokkeren. Dus gewoon instellen dat alle mail afkomstig van Frikicars automatisch geweigerd wordt.
tham
10 maanden geleden
Maar komen ze dan niet alsnog in mijn Map Ongewenst terecht of worden ze dan écht geblockt en heb ik er helemaal geen last meer van?
Ritsuka
10 maanden geleden
Klinkt als spam, niet op afmelden klikken.
BassieVDA
10 maanden geleden
Op afmelden klikken heeft helaas geen zin. Ik krijg ook vreselijk veel spam van hun per dag. Geen idee waarom. Heb je toevallig ook een hotmail adres?
Amadea
10 maanden geleden
Ze komen dan niet in de map Ongewenst, maar worden teruggestuurd naar de afzender met de melding dat het niet kon worden bezorgd. Dit is dus een betere methode dan te pogen het met afmelden stop te zetten. Want dan weten ze juist dat jouw mailadres (nog) in gebruik is.
SingingCoyote13
10 maanden geleden
nergens op klikken in die mails. ze proberen de situatie (steeds) urgent(er) te laten lijken zodat iemand uiteindelijk toch op een link klikt.
SimonV
10 maanden geleden
Alle oplossingen die we kunnen bedenken worden door moderne spam tegenwoordig gewoon omzeild.
Misschien werkt Mailwasher.
https://www.mailwasher.net/
tham
10 maanden geleden
Voor BassieVDA: Nee, Outlook.
tham
10 maanden geleden
Vraag aan Amadea: Van de inmiddels 71 mails welke ik gekregen heb afgelopen week begint de naam van de afzender allemaal met: info@ en dan een naam die er ingewikkeld uitziet en 54 ervan eindigen op .shop en de rest verschillend aan het eind zoals .org en .store en .site en .online en .net.
Maar bij mails bv. over ""verkoop je auto"" zijn de namen allemaal verschillend dus dat wordt elke week een enorme klus om ze te blokkeren. In geen enkele mailadres komt het woord Frikicars voor dus dat heeft geen zin om die te blokkeren.Vraag: tenzij je mails kunt blokkeren welke beginnen met info@ + eindigen op .shop. Kun je dat zo blokkeren?

Antwoorden (1)

Dit is waarschijnlijk Spam en niet Fishing. Beide soorten mail zijn ongewenste mail, maar het grote verschil tussen beide soorten is, dat in een Fishing mail om inloggegevens worden gevraagd. Als er niet om inloggegevens wordt gevraagd zal het spam zijn.
Maar ook bij spam is het dringende advies om nergens op te klikken, ook niet op een knop/tekst die aan lijkt te geven dat je je daarmee kunt afmelden. Een spam levert de spammer geld op als het duidelijk is, dat iemand de mail heeft gelezen. Door te reageren op een spam bericht (beantwoorden, op een link of knop in het bericht klikken) geef je eigenlijk aan dat je de het bericht hebt gelezen. Het enige gevolg daarvan is dat je nog veel meer van deze spam berichten krijgt.
Het enige wat je moet doen, is alle ongewenste mail (spam of fishing) ongelezen verwijderen. Het is inderdaad dweilen met de kraan open, want de stroom spamberichten houdt niet op. Maar als je toch in zo'n bericht ergens op klikt zal je er nog veel meer ontvangen.
10 maanden geleden