In de basis zijn plaatjes redelijk veilig om te bekijken. Al is er geen 100% garantie. Maar om de afbeelding te bekijken moet je de mail openen. Er zijn in het verleden hacks geweest waarbij alleen het openen van de mail al voldoende om de computer binnen te dringen. In een dergelijk geval gaat het dus om het openen van de mail om het plaatje te bekijken.

Als je achterliggende vraag is waarom veel mailprogramma's standaard geen afbeeldingen downloaden, dan heeft dat niet zozeer te maken met hacken en virussen, maar meer met privacy en spam.

De plaatjes in een mail worden namelijk pas gedownload op het moment dat je de mail opent. In de mail staat dan het adres waar dat plaatje te vinden is. Door dat adres uniek per mailtje te maken kan de verzender precies bijhouden wanneer dat plaatje gedownload wordt. Daarmee is het te misbruiken als een soort leesbevestiging.

Dat alleen al st een privacy issue.

Maar daar blijft het niet bij.

Met name spammers gebruiken dit om te zien of een mailtje gelezen wordt. Zo ja, dan weten ze dat het een mailadres is dat actief gelezen wordt. Ze hebben daarmee dus een mailadres in handen waarvan dus bevestigd is dat de spam ook daadwerkelijk aan komt én gelezen wordt. Dat verhoogt de waarde van het mailadres en is een goede reden om er nog (veel) meer spam naar toe te sturen.

Om dit tegen te gaan zijn veel mailprogramma's gestopt met het automatisch downloaden van plaatjes in de mail.
Edraket
een jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Ik gebruik Windows 10 en mijn email zal wel Outlook zijn. Ik weet het niet.
De spam die ik krijg wordt goed gescheiden van de overige mail.
Daar heb ik geen klagen oven.
Maar omdat ik geen spam wil krijgen blokkeer ik de afzenders.
Daarvoor moet ik die mail openen. en klik ik aan: Afzender toevoegen aan blokkeerlijst.
Maar dit helpt niet, van sommigen blijft hun spam in mijn spam box aankomen.
Moet ik ze dan niet meer openen en blokkeren, maar gewoon in de spam box laten staan?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Volgens mij stel je nu een andere vraag. In je vraag heb je het over "gehackt" en over het binnenkrijgen van een virus. Nu heb je het over spam die je blijft ontvangen. Wat betreft die spam:
Het blokkeren van afzenders werkt vaak niet (goed). Er hoeft maar 1 letter of cijfer in de naam van de afzender te veranderen en de regel werkt niet meer.
Als je tevreden bent over het spamfilter, laat die mails daar dan lekker binnenkomen. En kijk er niet naar.