Ik kreeg een melding dat er mogelijk een Trojan horse op mijn pc zit. Wat kan ik nu nog doen?

De melding bleef minutenlang staan met het de dringende vermelding het telefoonnummer te bellen dat erbij stond. Omdat ik de melding niet weg kreeg, heb ik uiteindelijk (stom genoeg) het telefoonnummer dat er bij stond gebeld. Dit werd niet opgenomen. Windows Defender Firewall is ingeschakeld. Wat kan ik nu nog doen?
Ik heb contact gehad met een bedrijf waarvan de computer gehackt bleek dus het is wel mogelijk dat er een virus op mijn nieuwe laptop zit.
Volgens Windows zijn er geen acties vereist.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je kan beter een Chromebook kopen, dan heb je daar geen last meer van. Kunnen geen virussen op komen te zitten.
tinus1969
2 jaar geleden
Chromebooks zijn toch niet 100% veilig https://www.safetydetectives.com/blog/does-chromebook-need-antivirus/
Ritsuka
2 jaar geleden
Nooit zomaar nummer bellen. Dit is waarschijnlijk van de makers van het virus
Pieterke
2 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ja heel dom dat ik een beetje in paniek raakte en dat nummer heb gebeld.
Griffin
2 jaar geleden
Een machine waarvan ik het geringste vermoeden heb dat iets niet pluis is her-installeer ik meteen. En virus verandert namelijk een hele boel aan je systeem om niet gedetecteerd te worden, je haalt dan misschien de oorzaak weg, maar de schade wordt niet hersteld. Gewoon een usb stick aanmaken met het OS er op, en opnieuw schoon beginnen! Als het om een OEM laptop gaat, kun je zelfs tijdens het opstarten om terug te gaan naar een staat waarin je die laptop kocht, overweeg mét klem die optie.

Antwoorden (2)

Ander/extra antivirus programma laten draaien. Bijvoorbeeld Norton of Norton Power Eraser
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Bedankt voor uw snelle reactie.
Pieterke
2 jaar geleden
Het programma uit de link wordt geblokkeerd omdat het misschien schadelijk is voor mijn pc.
Wat ik zou doen, weetje in ieder geval zeker dat er helemaal geen virus niks meer op hebt, is je pc resetten.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
@HansKazan10: Bedankt voor je reactie maar ik heb de pc inmiddels door een computerzaak in orde laten brengen.