Word Mijn MacBook Gehacked?

Vandaag werkte mijn computer niet goed. Hij was erg langzaam was en het gebeurde dat er programma's uit het niets leken te openen (vooral prullenmand) op mijn macbook air 13 inch.
Ook waren alle 'Plugin icoontjes' (daarmee bedoel ik die werkelijk schijf/usb stick vormige icoontjes zoals bijvoorbeeld google earth) van mijn bureau blad weg en was alles door elkaar gegooid op mijn bureaublad.
Nu net ben ik een beetje ongerust geworden omdat toen ik Finder opende eerst mijn laatst opgeslagen document niet kon vinden. Toen ik een paar minuten later nog een keer Finder opende stond er op de plek waar normaal het lijstje met "al mijn bestanden",'Afbeeldingen"en"Bureaublad" ...etcetera staat ineen "Verbinden met" en een laptop icoontje en dan een code naam met letters cijfers en _'s en als ik het aan klikte stond er "kan geen verbinding maken" Toen heb ik meteen mijn computer uit gezet en nu is finder weer normaal. Ik ben nu echt bang dat iemand probeert in te breken in mijn macbook en wil geen bestanden of gegevens kwijt raken. Weet iemand wat dit is of betekend en wat ik het beste kan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het kan een bug zijn maar je kan ook een virus hebben.
Scan je Mac met deze twee programma's en verwijder eventuele virussen. (Doe wel een volledige systeemscan)

https://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-antivirus-for-mac-home-edition.aspx

https://nl.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Als er geen bedrijging is kan je het beste afwachten, misschien was het eenmalig door een bug.
Als het nog een keer gebeurt kan je beter een herinstallatie van OS X El Capitan doen. (Gratis in de AppStore)