Wie moet ik volgen(geloven), AVG of Emsisoft Anti-Malware?

Mijn PC draait op W7 en is beschermt door AVG (Free) ik ben zeer tevreden over de beveiliging van dit programma.
Maar onlangs toch wat kleine problemen, dus dan maar via via één extra programma gedownload en geinstalleerd. Maar na de eerste controle van dit programma. Krijg ik de melding dat AVG niet goed is en moet ik het verwijderen!!!!
Dus is mijn vraag moet ik dit geloven of niegeren en het laatste programma maar verwijderen?
Iemand ervaring met "Emsisoft Anti-Malware"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De melding van Emsisoft dat je AVG moet verwijderen is niet zo vreemd: als je op één pc twee verschillende virusscanners zet, dan gaat het vaak mis. Ze "zitten elkaar in de weg", zelfs als één van beide uit staat. Het zou ook best kunnen dat er in de viruskluis van AVG malware zit die door Emsisoft wordt herkend.

Daarom wordt altijd aanbevolen om maar één virusscanner tegelijk op je pc te zetten. Je zou kunnen kiezen voor AVG of Avast. Die scoren beide redelijk goed. Van de gratis virusscanners komt Avira vaak als beste uit de bus.

Als extra controle zijn er een heleboel andere mogelijkheden. Zo kun je, naast je vaste virusscanner, probleemloos een online scanner op zoek laten gaan naar malware. Zelf laat ik regelmatig ESET/NOD even controleren of mijn vaste scanner (Avast) zijn werk wel goed heeft gedaan: http://www.eset.com/home/products/online-scanner/

Ook kun je gratis scanners zoals Malwarebytes, Spybot S&D en Super Antispyware installeren. Dat zijn wel zo'n beetje de beste programma's die er zijn.

De gratis versies van die programma's bieden geen realtime bescherming. Ze houden dus geen malware tegen, maar kunnen die wel opsporen en verwijderen. Wat het ene programma niet kan vinden, vindt het andere soms wel. Kortom, je kunt het beste één virusscanner met realtime bescherming op je pc zetten en daarnaast regelmatig een paar andere scanners aan het werk zetten als extra controle.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb geen test kunnen vinden van Emsisoft, met Windows 7 als besturingssysteem; wel met XP:
http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/home-user/sepoct-2011/?sword_list[0]=emsisoft

Verder kun je ook hier altijd nog wat testresultaten van verschillende virusscanners bekijken:
http://www.av-comparatives.org/
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt Pieter.
Ik heb Emsisoft Anti-Malware er af gesmeten en Super Anti Spyware in zijn plaats geinstaleert.
En mijn PC draait voor de helft vlugger. ;)
Pieter2011
11 jaar geleden
Mooi zo! Wel één virusscanner op je pc zetten (of laten staan) voor realtime bescherming hè?! Wat dat biedt Super Antispyware niet (althans niet de gratis versie).
En probeer ook Malwarebytes eens. Prima programma, dat gewoon naast de virusscanner op je pc kan staan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt ik hou het maar simpel bij die eerste, want ik heb met die andere (Malwarebytes) geen goede ervaring (al eens moeten helemaal opnieuw beginnen met Windows 7).
Ik heb nog één klein probleempje: ik zie niet meer in mijn start balk dit is ook niet normaal hé? Heb jij daar een oplossing voor?
Pieter2011
11 jaar geleden
Je moet even uitleggen wat je met de startbalk bedoelt. En wat er precies is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik op die ronde bol klik in de menubalk linksonder, dan kun je ook nog eens klikken op "all programmas" en als dit dan zogezegt open gaan zie ik niets meer. Alles is wit.
Pieter2011
11 jaar geleden
Je ziet daar wel alle programma's staan, of zijn die ook verdwenen? Dan heb je echt een probleem! Maar als die er wel staan en je wilt daar ook een lijst krijgen van de programma's of bestanden die je onlangs hebt geopend, dan kun je dat simpel veranderen: klik met je rechter muisknop op het witte vlak, klik met je linker muisknop op Eigenschappen, ga naar het tabblad Menu Start en vink de vakjes aan bij "Een lijst met onlangs geopende programma's/bestanden weergeven". Klik dan op Toepassen en OK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt Pieter maar het is inderdaad het eerste en ja ik heb dan de eerste prijs gewonnen zeker. ;) En zoals jij het mooi schreef, heb ik dan echt één probleem.
Pieter2011
11 jaar geleden
Je zou op deze site even de vraag kunnen zetten hoe je die programma's daar weer terugkrijgt, maar ik heb werkelijk geen idee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok nogmaals vanharte bedankt, en de nieuw vraag is geplaatst!
Pieter2011
11 jaar geleden
Graag gedaan! Ik heb nog via Google gezocht naar een oplossing, maar snap er niet veel van. Systeemherstel schijnt succesvol te zijn en ook andere methodes die ik niet begrijp. Het zal dus wel te verhelpen zijn. Succes!