Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een antivirus software noodzakelijk op iedere pc?

Ik heb twee Intel NUC computers die draaien op Windows 10. Ik gebruik de NUC's als server voor mijn back-up programma en verder wordt er dus niet op gesurft of dingen gedownload.

Mijn vraag is dus bij deze situatie: Is een antivirus noodzakelijk?

TurfGraver
5 jaar geleden
Als software vooraf al is gescreend en verder toegang niet mogelijk is, niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, ook voor servers is anti-virus software belangrijk. Immers ook de werkstations kunnen besmettingsbronnnen zijn en op hun beurt servers besmetten.
Ook wanneer de servers (indirect) aan het internet hangen moeten maatregelen genomen worden. Minimaal moet de firewall goed zijn ingesteld om hackers te weren, maar ook hier kan anti-virus software nuttig werk doen wanneer er b.v. toch nog (besmette) tools of upgrades geddownload worden.
Ook de ouderwetse besmetting via verwijderbare media (CD/DVD/USB-stick e.d.) bestaat nog steeds.

Is het daarom noodzakelijk een apart 3rd party software pakket te kopen ?

Nee. De laatste tijd presteert Windows Defender opvallend goed. Deze is al gratis bij uw Windows 10 aanwezig.
(Lees meer...)

Andere antwoorden (1)

Als je internet en /of mail gebruik, moet je antivirus gebruiken. Overingens heeft windows 10 standaard al Microsoft antivirus geinstalleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding