Waar is mijn harde schijf zo druk mee?

Bij twee redelijk moderne (windows 10) computers hier in huis merk ik dat na het opstarten de schijf continu aan de 100% activiteit zit.
Na een uurtje of 2 neemt de activiteit vaak ook weer af en reageert de computer eindelijk weer 'normaal'.

De grafiek in Taakbeheer bevestigd dat ook, maar de Processen-tab laat eigenlijk niets bijzonders zien.

Avast Service (32-bits): 0,5 MB/s
Systeem: 0,3 MB/s
Firefox: 0,1 MB/s
Servicehost: event log: 0,5 MB/s

en dat is het wel zo'n beetje.

Maar dat verklaart mijn inziens niet die disk-activiteit.
Diverse virusscanners vinden ook niets verdachts.

Wat is dan wél de oorzaak ? Of beter: hoe kan ik inzicht krijgen of mijn computer wel met de juiste dingen bezig is ?
----
Correctie:
'Servicehost: event log' gebruikt miet 0,5 MB/s, maar 0,1 MB/s ! (of regelmatig zelfs 0 MB/s)

TurfGraver
5 jaar geleden
Virusscanners kunnen je schijf ook behoorlijk druk houden.
Al eens de boel gedefragmenteerd?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ja, defragmenteren heeft een klein beetje geholpen.
De virusscanner (tijdelijk ) uitzetten niet, helaas.
SimonV
5 jaar geleden
Ikzelf gebruik hiervoor Process Explorer.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer
Schakel de kolom "I / O Delta Total Bytes" in.
Nu zou je moeten kunnen zien welk proces veel HD-activiteit veroorzaakt. Natuurlijk zou het malware kunnen zijn, maar dat heb je wellicht al met Malwarebytes gecheckt.

Antwoorden (1)

Het kan een bug zijn van Windows 10. Wat dan kan helpen is het Energiebeheer in te stellen op “High Performance”.

Het kan ook aan Hulpmeldingsoplossingen liggen. Ga naar instellingen, systeem, meldingen en schakel "Laat me tips over Windows zien" uit.

Of schakel P2P uit Windows-update uit (Delen via het netwerk uitschakelen).

Start de Superfetch-service, klik er met de rechtermuisknop op en schakel deze uit. Schakel deze ook uit te bij het opstartproces.

Gebruik CC cleaner om registerfouten te corrigeren.

Zie:
https://superuser.com/questions/1088613/hard-drive-always-busy-at-100

Mocht het probleem niet hierdoor veroorzaakt worden: ikzelf gebruik Process Explorer.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer
Rechtermuisknop op bijvoorbeeld de CPU-kolom.
Voeg de kolom "I / O Delta Total Bytes" toe.
In deze kolom zou je moeten kunnen zien welk proces veel HD-activiteit veroorzaakt.
SimonV