Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen nu CacheCleaner malware bevat?

In het nieuws hoor ik dat er malware in zit. Ik heb de gratis versie CacheCleaner op mijn laptop. Moet ik het eraf halen? Mijn laptop opschonen op de een of andere manier? De betaalde versie gaan nemen? dus: wat te doen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voer een systeemherstel uit naar een datum vóór 15 augustus (of installeer Windows opnieuw).
CCleaner updaten of verwijderen zorgt er dan waarschijnlijk voor dat je pc niet meer kwetsbaar is, maar helemaal zeker is dit niet.
Daarnaast kan scannen met Malwarebytes geen kwaad.
https://nl.malwarebytes.org

Cleaner van het bedrijf Piriform bevatte tussen 15 augustus en 12 september malware die een achterdeurtje naar je pc opende. Heb je CCleaner in die periode geïnstalleerd of bijgewerkt, dan kan je pc getroffen zijn. Gelukkig is het virus alleen actief bij de nog maar weinig gebruikte 32-bits variant van het programma. De veel gebruikte 64-bits variant van het programma is virusvrij.
Het achterdeurtje dat het virus op je pc openzet, geeft momenteel waarschijnlijk geen directe problemen. Toch is het verstandig dit stappenplan te doorlopen. Criminelen zouden via het achterdeurtje andere malware kunnen installeren, bijvoorbeeld gijzelsoftware.
Stappenplan

Stappenplan
In CCleaner staat linksboven het versienummer en of je de 64- of 32-bits variant gebruikt.
Alleen Windowssystemen zijn getroffen. De versies voor bijvoorbeeld macOS en Android waren virusvrij.
Gebruik je de 32-bits variant en heb je versie 5.33.6162 of CCleaner Cloud 1.07.3191 geïnstalleerd (gehad)? Dan is het verstandig de pc te herstellen naar een datum van vóór 15 augustus. Je pc herinstalleren of terugzetten naar fabrieksinstellingen kan ook, maar zorg dan voor back-ups van je persoonlijke data.
Als je de 64-bit CCleaner gebruikt, staat de besmette 32-bits variant ook op je pc. Zolang deze niet is geopend, is je pc veilig. Je virusscanner kan wel een melding geven. CCleaner updaten of verwijderen volstaat bij de 64-bits versie.
(Lees meer...)
SimonV
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding