Hoe weet je of je een virus hebt?

Ik zat op een site en kreeg een melding van dat ik een virus had maar ik weet niet of het echt of nep is!

Toegevoegd na 3 uur:
Het is op me iPad als dat verschil maakt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als een site die melding geeft is het altijd nep. Zeker als er daarna een aanbod wordt gedaan voor een malware/virusscanner.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarschijnlijk is het nep omdat de site je een anti-viruspakket wil verkopen. (wat waarschijnlijk heel duur is) Een site zal dit nooit uit zichzelf weergeven, tenzij het de site van je virusscanner is.

Het beste antwoord

Doorgaans maakt gezond verstand hier het onderscheid, je weet als jij je op schimmige paden begeeft het eigenlijk een kwestie van tijd is dat je besmet raakt, en als tabs vanzelf geopend worden of je search-engine is gewijzigd o.i.d. weet jij eigenlijk dat het foute boel is. Of je besmet bent met een virus weet je pas zeker als je met meerdere anti-virus scanners je computer controleert hier op, en een positieve uitslag verschijnt. Overigens is er een hele deftig truuk die je beschermt tegen 75% van alle beschikbare virussen door je bare-metal machine als een VM voor te schotelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Wat betekent jouw laatste zin, kan die ook in simpeler taal geschreven worden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjee!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea: Nee, die kan niet simpler geschreven worden zonder dat deze verwijderd wordt... Maar ik zal je een hint in de richting geven. In een VM omgeving openbaren virussen zich doorgaans niet om hun mechanisme niet vrij te geven, dus als je bare-metal spoofed voor VM dan blijven de virussen onschadelijk.

Andere antwoorden (1)

Hopelijk heb je een virusscanner,laat deze dan eens je computer scannen.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben het volledig eens met jou keuze wat het beste antwoord is.
1. Ik vind het vreemd dat een site weet te melden dat je een virus hebt. Ik zou zeer wantrouwig worden.
2. Wat je wel altijd zeker kan weten is of je een back-up hebt. (Ik weet dat ik een zeurpiet ben....)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Dennetak: Ah, dus van jou komt die -
Maar wat als de virusscanner ook besmet is? En je daardoor een 'false positive' krijgt? Daarom als je het zeker wil weten of je niet besmet bent moet je het met twee verschillende AV pakketten scannen.... Maar dat is kennelijk volgens jou niet het beste antwoord....