Hoe werkt die Microsoft scam precies?

Op het journaal was er dat oplichters zich voordoen als medewerker van Microsoft. Maar spreken zei Nederlands? Hoe weten zij dat je Microsoft gebruikt? Wat gebeurd er als je niet zou betalen?
Ik vraag mij ook oprecht af waarom er toch steeds meer mensen intrappen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Onwetende mensen halen ze over door handelingen te laten doen waardoor je zelf (zogenaamd) kan zien dat je problemen hebt. Als je niet begrijpt wat je ziet lijkt het overtuigend. Vervolgens bieden ze hulp aan door je computer over te nemen.
Dan beginnen de problemen pas echt natuurlijk. ...
TurfGraver
6 jaar geleden
Ze bieden een abonnement voor hulp aan die je direct moet betalen (ondertussen zien zij ook al je creditcard gegevens met alle gevolgen van dien).
Als je betaald ben je je geld kwijt en hulp kun je vergeten. Betaal je niet vreten ze ondertussen van alles uit met je computer (verwijderen bestanden of zetten syskey aan).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ging bij mij in fasen, en uiteindelijk vroegen ze me om Teamviewer te installeren. Dat is een legaal pakket voor hulp op afstand, zeg maar laten overnemen van je computer. Je kunt raden wat ze daarmee willen, maar alle opgeslagen wachtwoorden, versleuteld en wel, zijn zo te gebruiken (voorzover niet extra beveiligd) omdat ze dan mijn computer a.h.w. op hun bureau gehad hadden. Als ze denken dat ze beet hebben, steken ze er heel wat tijd in. Vlgs mij halen ze mensen van de straat daar, geven een cursus van 10 minuten en die kunnen aan de slag als eerste linie. Die weet niks, heeft niet eens in de gaten dat je Linux antwoorden zit te geven (zolang je niet duidelijk die naam noemt). De 2e linie weet ook weinig, maar iets meer. Er werd zeker 3x een soort teamleider bij gehaald, steeds een andere. Ik hield me van de domme, zei dat er vlgs mij geen Microsoft op de computer staat. Wat ik zag op het scherm. Ik vertel dat keurig (op het logo na). Na nog wat cues had nog steeds niemand door dat het geen Windows was. Onnozel, DUS Windows, dachten ze wsch. Maar er werd flink wat tijd in gestoken, ook al klopte geen van hun vragen en testjes. Tot er eentje mij vroeg om Teamviewer te installeren, en ik zei dat dat al op de computer geïnstalleerd was. Toen ik dat gezegd had ontstond er wat verwarring, en ging de batterij van mijn telefoon leeg. Voor de 2e keer die middag werd de verbinding verbroken. Ik heb het toen maar zo gelaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O, Nederlands? Nee, allemaal Engels. Met een accent, naar mijn idee uit de regio India, Pakistan, Bangladesh.
paulus811
6 jaar geleden
Ik doe 10 minuten heel geinteresseerd en scheld ze dan helemaal kapot. Niet dat het helpt, maar het is heerlijk om te doen. En hoe ze weten dat je windows gebruikt? Dat weten ze niet, maar de kans is natuurlijk groot.
dudemeister
6 jaar geleden
er zijn 1.675.459.45.000 computers op de wereld en er belt een Engelssprekende iemand naar Manonnetje3 dat er iets zou zijn met je Microsoft peeceetje.??
ik zeg hang op probleem opgelost

Antwoorden (2)

Ze bellen je - in het Engels - met de mededeling dat volgens hun informatiesysteem je computer gehackt is of dat er een ander probleem met je pc is. Vrijwel iedereen gebruikt Windows, dus de kans is groot dat "Microsoft" raak schiet.
De beller is bereid om tegen betaling de zogenaamde problemen te verhelpen.
Een leek denkt: "Oei, wat fijn! Help me alsjeblieft."

Politie:
De beller is op uw geld uit en wil u ertoe verleiden om tegen betaling onveilige software (een virus) op uw pc te installeren. Hiermee krijgt de crimineel toegang tot uw pc en uw bestanden. Daarnaast wordt bijna altijd het bedrag dat u voor de telefonische hulp moet betalen tijdens het betaalproces (ongemerkt) verhoogd. Hier komt u vaak pas later achter wanneer u onraad ruikt of uw bankafschrift onder ogen krijgt.

Wanneer u gebeld wordt door de zogenaamde Microsoft medewerker, zal deze u meestal proberen te overtuigen dat u één van de volgende problemen heeft met uw computer:
uw virusscanner is niet up-to-date;
uw computer bevat een virus;
uw computer is gehackt;
uw Microsoft-software is niet up-to-date;
uw Microsoft-licentie is verlopen;
via uw computer zou er naar kinderporno gekeken worden;
u heeft nog geen Windows 10 Upgrade.
De oplichter zal u vragen om uw pc op te starten om hierop samen software te installeren waarmee hij de controle over uw computer kan overnemen.
Verder zal hij u vragen om eventuele virusscanners tijdens het gehele proces uit te zetten.
Meestal zal de beller u gedurende het gesprek bestanden op uw computer laten zien waaruit zou blijken dat u een probleem op uw computer heeft.
Vervolgens installeert de crimineel software op uw pc of past bestaande software aan. Vaak merkt u dat niet eens door de snelheid waarmee hij werkt of omdat uw beeldscherm even wegvalt.
Tot slot komt het moment van afrekenen. Voor de technische ‘hulp’ of bijvoorbeeld het verlengen van uw Microsoft-licentie dient u te betalen. Soms wordt u verzocht om enkele euro’s over te boeken maar veelal gaat het om hogere bedragen, soms tot wel € 500,-. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van wat men u heeft getracht te ‘verkopen’. De oplichter vraagt u om in te loggen op uw internetbankieren of vraagt u om geld over te boeken via iDeal of Western Union. Ook hierbij krijgt u hulp van de beller. Vaak verhoogt de oplichter het afgesproken bedrag ongemerkt tijdens het betaalproces.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Tja, ik zou er nooit intrappen maar ouderen of iets minder slimme mensen wel. Rotzakken eigenlijk die oplichters..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vermoed ook altijd in dit soort gevallen dat het vooral ouderen zijn die in dit type scams trappen, maar weet niet of ik dat wel hardop moet zeggen.. Ik wil niet zeggen dat ik niet gevoelig zou zijn voor welk type scam dan ook, maar dít type? Neuh. Net zoals die dingen die per email komen: ik loop volgens mij een groter risico dat ik een mail waarin ik daadwerkelijk eens een interessant aanbod zou krijgen of een prijs zou winnen naar m'n junkmailfolder sleep (en dan denk: 'leuk geprobeerd, jongens') dan dat ik in zo'n scam zou trappen. Maar ze richten zich inderdaad juist op kwetsbare mensen, die het ook allemaal niet zo goed weten en zo'n computer eigenlijk maar een beetje eng vinden. Ik heb zelf óók totaal geen verstand van PC's anders dan hoe ze te gebruiken voor werk, studie en plezier, maar "geen verstand hebben van" kent nu eenmaal diverse gradaties en als dat gepaard gaat met een angst om dingen fout te doen/kwijt te raken/etc., dan wordt het weer een heel ander verhaal natuurlijk. Plus voor het antwoord, trouwens. Ik klets weer eens teveel ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het begint op een manier die amateuristisch lijkt, maar dat is mogelijk juist hun succesformule: zo haken de mensen af die er in een later stadium toch mee zouden kappen. Was een tijdje terug op TV de verklaring voor de primtief ogende phishing spam over erfenissen van onbekende familie, meestal in Nigeria. Dat het dus als grof filter vooraf werkt. Met de toevoeging, dat als ze eenmaal bezig zijn, er best wat tijd per slachtoffer in gaat zitten. Bij de Microsoft scam lijkt dat ook zo: ik heb die lui een aardig tijdje aan de lijn gehad, en deed zo onnozel dat ze bijna hun geduld verloren. Wat uitgebreider verteld in een reactie op de vraag zelf. Volgende keer laat ik ze toe op een verse virtuele computer die met Windows XP erop. Die had ik niet klaarstaan, toen het doodliep wegens een lege telefoonbatterij. Maar er komt denk ik geen volgende keer, er is ruim een maand niet meer gebeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar had ik nog nooit bij stil gestaan Sanskelotje, dat zoiets ook als een soort filter werkt.. Ik vind veel scams zó ontzettend doorzichtig, maar dat dat ook een reden kan hebben is nog nooit bij mij opgekomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn trouwens wel meer mensen die ook deze scammers hebben toegelaten op een virtuele machine. Op YouTube kun je vermakelijke filmpjes vinden wat dat aangaat. Iemand die heel simpel een paar toetsen anders had ingesteld bijvoorbeeld, zodat de scammer in kwestie niet kon tikken wat hij wilde. Duurde érrug lang voor ze daar erg in hadden.
zondag
6 jaar geleden
Is het zo dat de ECHTE Microsoft mensen belt als er iets ECHT mis is op hun pc? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat ik wel van de week hoorde is dat je geen "JA" of "Yes" moet antwoorden omdat ze dat kunnen opnemen en ergens inpassen als bewijs van jouw instemming met een bepaalde deal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee Zondag, dat doen ze ook niet. Alleen daarom al vond ik deze scam altijd al zo overduidelijk..
TurfGraver
6 jaar geleden
Sterker nog, ze zeggen niet van microsoft te zijn maar van windows.... >_<
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LOL. Of eigenlijk is dat helemaal niet om te lachen. Dat spreekt wel voor Sanskelotje's theorie, dat de hele scam zo is opgezet dat ze een enorm grove 'zeef' hebben bij het initiële contact. Juist digibeten zouden misschien de naam Microsoft niet eens herkennen, maar weten dan nog wél net dat ze Windows op hun PC hebben staan. Of in elk geval dat dat iets met die PC te maken heeft..
De oplichters bellen hun slachtoffer op met de smoes dat er problemen zijn met hun computer. Zo vragen ze bijvoorbeeld om Windows 8.1 terug te zetten naar Windows 8 of maken ze het slachtoffer wijs dat er een virus op de computer staat en bieden ze hun diensten aan.

De oplichters proberen uiteindelijk het slachtoffer vertrouwelijke gegevens te ontfutselen en vragen te surfen naar een bepaalde website. Nadat de gedupeerde de bewuste website heeft bezocht, kunnen de oplichters van op afstand zichzelf toegang geven tot de computer van het slachtoffer. Daarna vragen ze het slachtoffer te betalen voor de bewezen diensten. Indien de gedupeerde niet wil betalen, dringen ze aan of blokkeren ze zelfs de computer.

Aangezien ze de kans kregen om kwaadaardige software op de computer van het slachtoffer te installeren, blijft deze onder controle van de oplichters, zelfs zonder dat het slachtoffer dit merkt. Zo kan de gedupeerde in de toekomst opnieuw slachtoffer worden van andere praktijken zoals spionage, oplichting of afpersing.

Wat te doen indien je wordt opgebeld?

Zowel Microsoft als de federale politie vragen de burgers met aandrang niet in te gaan op deze telefoontjes. “Informatie over beveiligingsincidenten of updates van beveiligingssoftware sturen we via e-mail naar abonnees van ons programma voor beveiligingsberichten. Onze helpdesk zal hiervoor nooit proactief naar eindgebruikers bellen en al zeker nooit persoonlijke gegevens vragen of gebruikers laten betalen. Doordat software steeds beter beveiligd is, hebben cybercriminelen minder succes om computers ongemerkt te infecteren met malware. Vandaar dat ze personen bellen om hun veiligheid prijs te geven of hen de slechte software te laten installeren”, reageert Caroline Wouters, bij Microsoft verantwoordelijk voor de klantentevredenheid.

De Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de federale gerechtelijke politie raadt aan de telefoon gewoon in te haken en in geen geval de opgedragen opdrachten uit te voeren. Er wordt ook uitdrukkelijk gevraagd zeker geen gevoelige informatie te geven via telefoon (zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of kredietkaart- of bankgegevens).

Wat te doen indien je computer al onder controle is geweest van de oplichters?

Indien je al toegang tot je computer hebt gegeven, koppel dan de computer onmiddellijk los van het internet en voer een volledige scan uit met een recente en up-to-date virusscanner en verwijder de ontdekte malware. Je kan indien nodig je computer ook opnieuw la