Wat vinden jullie de beste online virusscanner?

Naast gewone virusscanprogramma's als McAfee (die ik zelf gebruik) zijn er tal van online virusscanners; programma's die je niet hoeft te installeren maar die via het internet met één druk op de knop je computer scannen op virussen. Nu heb ik vanmorgen een muziekbestand met limewire gedownload, ik opende het en kwam toen tot de ontdekking dat het wel eens een dubieus bestand zou kunnen zijn. het was een wma bestand van maar enkele kb's groot, en alhoewel ik niet veel verstand van virussen heb neem ik maar meteen alle maatregelen. Voorzichtig en zuinig als ik ben heb ik het bestand uiteraard onmiddellijk verwijderd, en nu wil ik mijn hele pc scannen op virussen, niet alleen met McAfee maar ook met een online virusscanner. Wat vinden jullie de beste? Wat is de beste manier om erachter te komen of ik een virus of spyware op mijn computer heb?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De 2 waarmee ik ervaring heb zijn die van trend micro en kasparsky. dit was vooral werk gerelateerd. ik zal de links van beide als bron neerzetten. persoonlijk vond ik de opties die kasparsky online aanbood beter. dat had vooral te maken met malware dat zich voordeed als windows process. je kan een gehele scan namelijk uitvoeren maar ook browsen naar een verdacht bestandje.
bij trend micro wordt dit de "housecall free scan" genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb ze niet allemaal uitgeprobeerd, dus weet niet welke de beste is.
Zelf gebruik ik 'Bitdefender' en die bevalt me prima als extra scanner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik altijd pandasoftware.com/activescan.
(De beste antivirus-optie is trouwens een Linux-versie gebruiken zoals Xubuntu - maar dat terzijde.)
WMA gebruik ik sowieso niet want daar kan DRM op zitten (op MP3 heb ik dat nog niet meegemaakt). DRM is omgeven met veiligheidsproblemen.

Verder deze tip:
Nadat je iets hebt gedownload: zet 't een paar weken lang ongebruikt in een map die je later gaat scannen.
In die paar weken: werk je PC bij met al de nieuwste updates die beschikbaar zijn en download altijd de nieuwste virusdefinities. Als je dan pas na die paar weken je gedownloade bestandjes opent, is de kans zéér klein dat er nog steeds een virus in zit wat inmiddels niet nog steeds niet bekend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben al enkele jaren uitermate tevreden over Panda Global Protection. En is tevens goed betaalbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen is dit geen online virus scanner....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat jij onder online virussanners versta? Maar die van mij is voortdurend online hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik versta onder een "online virus scanner" staat al uitgelegd in de toelichting onder de vraag. gelet op "programma's die je niet hoeft te installeren" gaat dit niet op voor panda's global protection.
enkel voor panda's activescan 2.0 waar al naar doorgelinkt is in het bovenstaand antwoord.
(dat is tenminste wat ik afleid van hun website.
http://www.pandasecurity.com/homeusers/solutions/global-protection/) het is overigens "verstaat" en niet "versta"
je moet hier wel altijd mee oppassen..... Als je bijvoorbeeld een melding ziet: "Recommended! Scan your computer for virusses now!", dan weet je al hoe laat het is......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik AVG, had laatst een enorm virus, en norton norman en alle andere konden het niet voor elkaar krijgen om die te verwijderen. Gelukkig AVG wel (ja ik was ook STOMVERBAASD)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens op antivirus.startpagina.nl en dan bij de categorie: online virusscanners misschien vind je wel wat!

Toegevoegd na 10 minuten:
mijn antivirusprogramma's zijn clamwin,avg,avira antivir, avast!antivirus, bitdefender, a-squared Free,Norton antivirus,ProcessGuard,Privacy Shield en Spyware Doktor.

Toegevoegd na 17 minuten:
o,ja ik gebruik ook nog F-secure wat een prima online antivirus programma is!