Wat is privacy?

Via mijn Hotmailaccount heb ik onlangs aan de site van een nieuwsblog een algemeen en neutraal berichtje gestuurd, waarop zij geantwoord hebben.
In mijn account gebruik ik alleen mijn voornaam, maar in hun reply noemden ze mij voluit bij voor + achternaam.
Via mijn IP weten zij dus niet alleen waar ik ONGEVEER woon maar omdat ze kennelijk achter mijn volledige naam kunnen komen weten ze het zelfs precies. Nu heb ik niets te verbergen maar ik maak liever zelf uit wie weten mag waar ik woon en vraag me af: kan dit zomaar en is dit niet in strijd met de wet op privacybescherming

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Privacy (Nederlands: privésfeer, privéleven of eigenruimte) is een afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer beschermt. Het recht op privacy wordt ook wel omschreven als het recht om met rust te worden gelaten (The right to be let alone volgens de definitie van Warren & Brandeis, die de eerste juridisch getinte definitie van privacy gaven[. Privacy is een ruim begrip: het gaat onder meer om de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van het eigen lichaam en van de eigen woning, de bescherming van familie- en gezinsleven, en het recht vertrouwelijk te communiceren via, brief, telefoon, e-mail en dergelijke. Privacy betekent dat men dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar inbreuk op maakt of zelfs weet van heeft. Een van de definities van totalitarisme is dat de scheiding tussen de privésfeer en het publieke leven vervaagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is gewoon copypasten zonder de uitleg te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is toch geen antwoord op de vraag?
Als jij een mail stuurt via Hotmail, komt er gewoon te staan van wie de mail afkomstig is. Dus als jij hebt ingesteld in je Hotmail account hoe jij heet, ziet de ontvanger dat ook. Ook als je de mail alleen maar ondertekent een letter o.i.d.

Kan dat het niet gewoon zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heb je zelf je hotmail ooit zo ingesteld dat voor- en achternaam vermeld worden als afzender. Dat heeft niets te maken met wat 'ze' via je IP-adres achterhalen, maar met de informatie die je zelf meestuurt als je een mail verstuurt.

Dit heeft dus niets met privacy te maken!

Vergelijk het hiermee: je stel jezelf met je voornaam aan iemand voor. Maar je hebt nog je naamkaartje opgespeld van een congres waar je geweest bent, en daar staat je volledige naam op. Als de ander je dan met je volledige naam aanspreekt, heeft de ander dan jouw privacy geschonden? Nee, want je hebt hem die informatie zelf gegeven. Hij hoefde er niet voor in te breken in je telefoon of in je tas te snuffelen.

Even in je profiel bij hotmail duiken dus om je naam anders weer te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen niet zomaar via bijvoorbeeld je IP-adres je naam achterhalen. Waarschijnlijk stond je naam gewoon in de e-mail, je account op die site of als afzender van de mail.