Kan iemand mijn geschiedenis zien als hij/zij inlogt 'op de router'? Ook al heb heb je de geschiedenis verwijderd of ben je in privé( incognito) modus

En hoe kan je dat evt verwijderen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onwaarschijnlijk, alleen als een en ander mogelijk is met de router en deze zo ingesteld. Daarnaast krijg je dan geen URL's maar IP-adressen. Als je dit toch wil voorkomen moet je gebruikmaken van een VPN.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een VPN heeft geen zin, je kunt alsnog de pakketten uitlezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De pakketten worden toch zekere niet opgeslagen, er wordt in een log alleen bijgehouden met welk IP-adres je contact houdt. Als je alle pakketten op gaat slaan, waar zou je dat dan moeten laten? Als je realtime pakketten kan inspecteren heb je nog een punt, maar dat is al helemaal vergezocht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://superuser.com/questions/472099/can-admins-monitor-my-activity-locally-even-when-i-use-a-vpn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@vrager Incognitomodus en wissen geschiedenis zijn irrelevant voor de vraag. Dat is alleen op lokaalniveau interessant, dus voor mensen die op je laptop zelf aan het snuffelen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je meer uitleggen over het exacte probleem wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/computers-internet/internet/vraag/588524/loggen-adsl-router-sites-bezocht

Antwoorden (3)

Met standaard gangbare routers van Nederlandse ISP's zal dat nooit gaan. Maar als je op een willekeurig netwerk of een AL met gemodificeerde software dan zo dit zo kunnen. De enige manier om dit tegen te gaan is door HTTPS encryptie te gebruiken, wat alleen mogelijk is als de server van de website het ook ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
VPN?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij heeft HTTPS er juist niets mee te maken. In een router die logt kan je volgens mij nog prima zien dat ik connectie maak met de rabobank, echter wat ik verstuur is geëncrypt. Briefanalogie (je mag geen brieven sturen naar een vriend). HTTPS: Brief met onleesbare tekst, maar met adres naar de daadwerkelijk geadresseerde. Als iemand thuis alle brieven aan de buitenkant controleert die naar buiten gaan kan deze prima zien dat jij naar je vriend brieven stuurt, wat er in de brief staat kan alleen je vriend lezen. VPN: Brief die naar een adres gaat, waarvan niet duidelijk is dat deze uiteindelijk bij je vriendje uitkomt. (of er ook nog encryptie aan te pas komt weet ik niet, maakt ook niet uit). https brieven worden door je ouders gestopt, je mocht namelijk niet met je vriend contact leggen.
vpn brieven gaan door, dat adres is niet van je vriend. op een gegeven gaat het alleen in de gaten lopen dat je naar een vreemd adres stuurt. ALS iemand de brief opentrekt wordt wellicht duidelijk dat daarin een brief zit met het adres van de vriend erop. Echter dat wordt niet gelogd volgens mij. Als de brieven geïnspecteerd gaan worden is het wellicht een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gaat de vraag over het nakijken van een geschiedenis-log of over realtime packet inspectie?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.linklogger.com/dd-wrt_setup.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat je hier niet inziet dat je simpelweg alle pakketten kan lezen vanuit een router. Deze kun je gemakkelijk opslaan. Een VPN heeft geen zin, tenzij de verbinding encryptie bevat. Een VPN stuurt simpelweg pakketten door, en je kan er gemakkelijk door heen kijken. Het is geen bescherming tegen virussen en aanvallen, je kunt er alleen je IP-adres mee verstoppen. Waarom HTTPS wel zou werken is omdat er dan encryptie word gebruikt over alle pakketten, zodat je ze niet meer gemakkelijk kan uitlezen. Zelfs je ISP kan je pakketten niet lezen als je een HTTPS verbinding hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook leg mij eens uit hoe ik een pakket dat ik gisteren verstuurd heb uitlees als ik nu inlog op mijn router? En waar ik deze bewaarde pakketten kan vinden? Ik denk dat je de vrager niet goed begrijpt. Jij spreekt denk ik over een hele theoretische situatie. De vrager vraagt zich denk ik gewoon af of iemand kan zien dat deze gisteren nog naar natuurfilms.org is geweest. ALS de router een log bijhoud met welke IP-adressen er verbinding is gemaakt, dan is dat terug te vinden (HTTPS of niet). Echter ALS de vrager een VPN had gebruikt dan niet. De vraag gaat niet om pakketinspectie (immers verwijderen geschiedenis verwijdert OOK geen pakketen enkel de historie van bezochte sites), maar om simpele IP-adres geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Encryptie zit over het pakket, niet over het IP-adres, VPN verhult het ip-adres. Jij ziet het hele probleem anders, wijs mij eens een zin aan in de vraag die aangeeft dat jij het probleem op de juiste manier interpreteert. Hoeveel groter is de kans dat iemand pakketinspectie toepast vs een IP-log dat bijgehouden wordt op een router. Ik zeg niet dat wat jij zegt niet kan, het is gewoon vrijwel zeker niet wat de vrager bedoelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En anders neem je VPN met encryptie, ben je niet afhankelijk van de site of deze HTTPS aanbiedt:
https://www.bestvpn.com/best-vpn-encryption/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beantwoord deze deel vraag eens: "En hoe kan je dat evt verwijderen"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met HTTPS kan iemand anders nog steeds zien WAAR je heen navigeert als je de IP-log doorkijkt, dat is dus niet de privacy waar sommigen op zitten te wachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben even aan het lezen over VPN, en voor wat ik er van begrijp is de data bijna altijd geëncrypt. http://gizmodo.com/5990192/vpns-what-they-do-how-they-work-and-why-youre-dumb-for-not-using-one
For this reason....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mocht je het niet van mij aan willen nemen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1402035?data%5Bfilter_keywords%5D=vpn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zal het nog een keer uitleggen 1. de beheerder van de router installeert http://www.howtogeek.com/68886/how-to-configure-your-router-for-network-wide-url-logging/
2. de beheerder van de router wil dat je geen verbinding maakt met site ABC
3a Je maakt geen gebruik van een VPN en surft naar ABC (voor mijn part met https)
4. De beheerder van de router LOGT in en checkt de geschiedenis. Wat rolt eruit: Je bent naar ABC geweest 3b Je maakt WEL gebruik van een VPN (encryptie of niet maakt niet eens uit) en surft via de VPN naar ABC
4. De beheerder van de router LOGT in en checkt de geschiedenis. Wat rolt eruit: Niks (althans niet dat je naar ABC hebt genavigeerd, hoogstens dat je van VPN dienst gebruik maakt) >https geeft geen bescherming tegen nakijken geschiedenis logs die enkel IP-adressen opslaan
VPN doet dat wel. In de vraag wordt nimmer iets gezegd over realtime inspectie MAAR als wel, heb je met een geencrypte VPN-verbinding zelf alles in handen, waar je bij HTTPS afhankelijk bent (dat zeg je ook zelf) van de website waar je naartoe surft. HTTPS is dus een onjuist antwoord in wat de vrager bedoelt en een zwak antwoord in wat je zelf bedoelt. VPN (met encryptie en dat is 99% standaard zo) is voor alles het antwoord. En dit is dus NIET WAAR:
"De enige manier om dit tegen te gaan is door HTTPS encryptie te gebruiken," Het gaat loggen niet tegen en er is een andere methode.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook in de tijden van de bewaarplicht (ISP hield een log bij van alle bezochte IP-adressen voor een halfjaar, had je wel wat aan een VPN, niks aan HTTPS).
Als je een poort op je router hebt ingesteld die al het verkeer van buiten doorsluist naar jouw PC zonder dat je dat goed hebt beveiligd, dan is dat zeker mogelijk.
De standaard-instelling van elke router is dat alle poorten voor verkeer van buitenaf dicht staan en dan is dat dus niet mogelijk.
Maar goed, je hoeft maar 1 trojan-virus binnen te hebben gehaald en dan is alles mogelijk, maar dat heeft weinig met je router van doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit gaat nergens over in mijn optiek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel de situatie als volgt voor. Jij mag een site niet bekijken van je ouders, je doet het toch. Je wist altijd je geschieden of je gaat altijd in privemodus. Prima je ouders kunnen zich wezenloos zoeken op je laptop. Je vader denkt door en logt in op de router. Wat nu?
Zeer waarschijnlijk niet omdat de meeste routers geen log bijhouden. Om dat uit te sluiten moet je even je router opgeven, dan kan uitgelegd worden hoe de logs te verwijderen en hoe je het loggen eventueel uit zou kunnen zetten mocht het aan staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je bang zijn dat iemand van buiten af op je router inbreekt, of meekijkt op een router bij bijvoorbeeld de provider dan kan je een VPN gebruiken zodat niet gezien wordt waar je naar toe surft, mocht je dan nog bang zijn voor pakket inspectie kan je een VPN nemen met sterke encryptie.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ook zou bij het doorkijken van een log alleen het IP-adres van de VPN voorkomen, niet het adres waarvan je wil dat anderen niet weten dat je daar verbinding mee hebt gemaakt.

Toegevoegd na 2 uur:
Hier een voorbeeld van een IP-log uit een router:
http://www.howtogeek.com/68886/how-to-configure-your-router-for-network-wide-url-logging/
Mocht je VPN gebruiken zou dus enkel het IP-adres van de VPN-dienst beschreven staan. Als je geen VPN zou gebruiken maar een site zou wel HTTPS gebruiken, komt nog steeds het IP adres van de site in de log terecht.