Hoe kan ik zien wanneer er gebruik wordt gemaakt van een computer in huis?

Is er een programma oid die het mogelijk maakt om te kunnen zien welke computers in huis gebruikt zijn en wanneer?

Het gaat om het volgende:
Ik heb een autistische zoon die 'snachts aan het computeren slaat. Hierdoor is zijn dag en nacht ritme volledig verstoord. Door zijn beperking moet ik hem ermee confronteren. Dit kon in in het verleden door in te loggen op zijn account en hem zijn browsergeschiedenis te laten zien waar ook de tijden midden in de nacht bij stonden. Echter, hij is autistisch maar niet dom. Hij verwijderd nu elke activiteit in de nacht. Toevallig was hij er 1 vergeten waardoor ik nu weet dat hij het nog steeds doet. (Later op de dag was die ook weg....)
Het zou dus handig zijn wanneer er een programma is die mij via mijn computer kan laten zien wanneer er andere computers in dit huis aan staan.
Wifi uitzetten heeft ook geen nut, hij download gewoon een spel en gaat dat midden in de nacht doen.
Weet iemand of er zoiets bestaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.kidswatch.com/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als hij echter de netwerkconnectie ontkoppelt, heeft bovenstaande ook geen zin...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inloggen op je router. En kijken of zijn IP adres contact maakt met de router, moet je wel doen op het moment zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mr. Tomaat, dat is lastig om 3 of 4 uur snachts.... Iets wat een signaal/alarm geeft op het moment dat het IP adres contact maakt zou dan wel weer handig zijn....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staat de computer op zijn kamer? Als dat zo is, zou ik proberen om die een andere plaats te geven, als het een laptop is kan die misschien 's nachts op een onbereikbare plaats? Als het mogelijk is natuurlijk. Ik heb zelf 2 kinderen met ASS en weet dat iedere verandering veel stress en problemen met zich mee kan brengen.
Ik weet niet hoe oud uw zoon is, maar eens op onverwachte momenten gaan controleren -( als hij wat ouder is kan ik begrijpen dat hij dat niet zal aanvaarden)?
Bij mijn jongste zoon doe ik ook 's avonds dikwijls controle en soms op een onverwachts moment (hij is bijna 10, maar die durft te lang lezen in zijn bed)
De ruimtes waar de andere computers staan zou ik proberen om af te sluiten (indien mogelijk) dan kan hij daar ook al niet binnen.
Anders iedere morgen kijken of er iets bijgekomen is op zijn computer, dan moet je natuurlijk 's avonds ook al kijken wat er op staat. Dat vraagt weer zeer veel extra energie.
Als hij skype heeft op zijn pc, kan je op het moment zelf zien als hij online is (als hij het dan ook al niet veranderd in afwezig of zo).
Maar een programma om te zien of er andere computers gebruikt zijn zou ik niet onmiddellijk weten. Vandaar dat ik probeer om wat andere tips te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn zoon is 17. Doordat ik zelf een handicap heb kan ik niet naar zijn slaapkamer. (Ik slaap zelf beneden) Hij gaat op dit moment naar het MBO en heeft zich al een keer bij leerplicht moeten melden omdat hij te vaak te laat is. Hij verslaapt zich door deze nachtelijke activiteiten. Hij heeft een vaste computer.
Het idee van een laptop is wel een optie. Die kan hij inleveren voor de nacht. (Moet hij ook al met zijn telefoon)

Het beste antwoord

Als een computer aanstaat, geeft het logboek van de computer dit weer aan de hand van de gebeurtenissen.
Als je dus ‘s morgens op de pc bij Configuratiescherm -> Systeem en beveiliging -> Systeembeheer -> Gebeurtenislogboeken -> Windowslogboeken -> Systeem kijkt, zou er als je zoon zich gedragen heeft niets moeten staan voor die nacht.

Toegevoegd na 18 minuten:
En bij "Toepassing" staat bijvoorbeeld hoe laat er ingelogd is.

Toegevoegd na 51 minuten:
Er bestaan veel alternatieven voor Eventviewer, bijvoorbeeld:
Event Log Explorer
My Event Viewer
Advanced Event Viewer

Toegevoegd na 1 uur:
Nog wat tips (Zie ook link):
- Kijk naar "Recente items” in het Startmenu.
- Ga naar de C-drive, en zoek naar bestanden die de afgelopen dag gewijzigd zijn. Daar mogen geen bestanden met een nachtelijk tijdstip in voorkomen.
- Maak een taak aan in taakplanner, waarbij je automatisch een e-mail krijgt als de pc wordt aangezet.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dit is niet te verwijderen door mijn zoon? (Hij verwijdert immers ook zijn browsergeschiedenis) Als dat niet te verwijderen is, zou dat een oplossing zijn. Ik kan dan zijn ASS coach vragen dit wekelijks te controleren!
SimonV
8 jaar geleden
Ja, dat kan. Klik met de rechtermuisknop op "Toepassing" en kies "Logboek wissen".
Maar... een gewist logboek is ook een bewijs dat je zoon actief is geweest. Alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd worden verwijderd. Niemand anders zou dat doen. Je kunt overigens Eventviewer ook benaderen via Start -> Uitvoeren -> type: Eventvwr
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Via de opdrachtregel (DOS-prompt) is het mogelijk om een logboek te exporteren en te archiveren. Deze opdracht zou je in het opstartproces van de computer kunnen opnemen. Als het logboek dan gewist wordt, dan heb je toch nog een kopie achter de hand.
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc749339.aspx

Andere antwoorden (2)

Je zou ook kunnen overwegen een programmaatje dat inloggen na een bepaalde tijd niet toestaat. Ik geloof zelfs dat iets dergelijks in windows ingebakken zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Linux draaien....
je zou eventueel ook kunnen kijken of je 's nachts de stroom van zijn slaapkamer er af kan halen, en de meterkast bijvoorbeeld op slot doet, waardoor hij dus niet meer op z'n pc kan