ssl beveiligd webformulier en persoonsgegevens mailen via smtp, mag dat?

Hallo,

Ik heb een ssl (https://) website met webformulier. Bezoekers voeren hier persoonsgegevens in. het formulier maakt een mailtje met de gegevens welke in vervolgens via outlook (smtp) ophaal. Ben ik zo voldoende beveiligd volgens de wet?

Alvast bedankt!
Evelien

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Reddie
8 jaar geleden
Er zijn geen wetten die over het beveiligen van gegevens gaan.
De wetten gaan over schending van privacy. Bijvoorbeeld dat je die gegevens aan anderen doorgeeft of op internet zet.
Dat is iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar ik neem aan dat ik wel aansprakelijk ben wanneer ik onzorgvuldig ben, toch? Dat wil ik voorkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt Outlook instellen om ook via de SSL poort (443) te communiceren. De exacte gegevens hiervoor zul je op de handleidingenpagina van je e-mail provider kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Snap sowieso niet hoezo je het überhaupt wil mailen ;) Bijvoorbeeld user data zou ik altijd opslaan in een sql database, en wachtwoorden altijd sha256 encrypted met een aardige salt ;D

Antwoorden (1)

In de wet staat dat je passende maatregelen moet treffen, niet welke maatregelen dat zijn.

In dit geval kan in redelijkheid en billijkheid worden aangenomen dat het verzenden van persoonsgegevens over een onbeveiligde mailverbinding niet passend is. Een relatief eenvoudige oplossing is een TLS verbinding tussen de server en jouw mailclient. Informeer bij je hostingsbedrijf of ze dit aanbieden en hoe je dit instelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SSL en de betere opvolger TLS bieden op dit moment een redelijke beveiliging van het internetverkeer. Maar het is m.i.z. nog niet af. Persoonlijk heb ik grote bezwaren tegen het gehannis met certificaten omdat ze te vervalsen zijn. Gelukkig zijn die op zijn retour.
Helaas voor sommigen het is in het Engels, maar wikipedia heeft een goed verhaal over de beveiliging:
https://en.wikipedia.org/wiki/Transport_Layer_Security