is het mogelijk dat mensen de camera van je laptop hacken?

Ik heb een macbook air. Dus de camera is ingebouwd en als mijn laptop openstaat terwijl ik me bijvoorbeeld omkleed in m'n kamer heb ik liever niet dat anderen mee kijken. hoe weet ik of ik gehackt kan worden? en of dat al gebeurd is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Amadea
10 jaar geleden
Afplakken wanneer je 'm niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet gewoon de klep dicht? Kleine moeite toch? En vooral niet te paranoïde zijn want dan kun je beter helemaal wegblijven van het WWW. Heb trouwens nooit begrepen waarom een laptop altijd open moet staan op tafel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb op een laptop een klepje zitten voor de webcam die je handmatig moet bedienen. Super handig!
liveisgreat
10 jaar geleden
wat is eigenlijk de meerwaarde van meegluren? je ziet dan gewoon een kop achter een scherm... of een muur of een kast.
Wie houdt zich daar in godsnaam mee bezig om bij private personen in doorzonhuizen de camera te hacken? domme vraag misschien, maar er is nu zo een paranoia over dit hacken dat ik me deze vraag wel begin te stellen...
Amadea
10 jaar geleden
@liveisgreat: Het is werkelijk al gebeurd dat personen gechanteerd zijn met door een hacker opgenomen beelden van dat zij zich niets bewust aan het ontkleden zijn. Jij kunt je dat niet voorstellen, maar er zijn helaas personen die zo'n zieke geest hebben...
liveisgreat
10 jaar geleden
hahahahahahaha, maar daar zou ik me niet door laten chanteren hoor. zo hilarisch. dat mogen ze gerust op internet zetten of op gelijk wat voor iets. men is niet pervers als men zich in zijn eigen huis ontkleed he.
Maar goed, ik wil maar zeggen : we mogen ons niet te bang laten maken. Ik acht de kans vrij gering dat iemand een camera hackt tenzij hij/zij er meerwaarde uit kan putten. Er wordt ook verteld dat mensen camera's hacken om te zien wat er te stelen valt wel, wish them luck, meestal zien ze een kop en als die kop weg is een kast of muur. geen schilderij van Pablo Picasso of zoiets dus.
Er zijn andere gevaren die ons bedreigen en die veel reëler zijn, zoals de afbouw van onze sociale zekerheid, of andere maatschappelijk fenomenen die maken dat het niet de goede kant op gaat. Als men dààr nu nog mensen bang voor zou maken, zou ik het nog begrijpen.... soit.
Amadea
10 jaar geleden
Jij niet, liveisgreat, maar pubermeisjes wél. Lees bijvoorbeeld http://tweakers.net/nieuws/93745/negentienjarige-webcamhacker-wordt-vervolgd-voor-kinderporno.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook regelmatig in het nieuws.

Het beste antwoord

Afplakken die camera!
Lees: http://www.onemorething.nl/2013/12/onderzoekers-activeren-macbook-camera-zonder-waarschuwingsled/

`Zit je achter je MacBook? Bedenk je dan dat het enige dat je beschermt tegen een serieuze inbreuk op je privacy een klein groen LED-lampje naast de webcam is. Zodra de webcam aan gaat, gaat het groene lichtje ook aan. Zonder dat lampje is niet te checken of iemand anders meekijkt.

Onderzoekers van de Johns Hopkins University in Baltimore zijn erin geslaagd de camera van een MacBook te activeren zonder de groene waarschuwingsLED te laten branden. De onderzoekers maakten een gemodificeerde versie van de Photo Booth-app waarmee beelden gemaakt kunnen worden zonder dat de gebruiker enige indicatie krijgt dat de webcam aan staat. In een paper genaamd “iSeeYou: Disabling the MacBook Webcam Indicator LED” lichten de onderzoekers hun bevindingen toe.`
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat soort dingen kunnen gehakt worden, het enige wat meegluren echt onmogelijk maakt is afplakken.

Toegevoegd na 1 uur:
Gehakt had natuurlijk gehackt moeten zijn. ;-(