Bestaat er een alteratief voor Windows 10 die de privacy beter beschermt?

Windows 10 is zo'n beetje de grootste privacyschender van alle besturingssystemen tot nu toe. Is er een alternatief besturingssyteem waarop je ook alle Windows programma's kunt draaien maar dan zonder het totale spioneergedrag van W10?

Antwoorden (1)

Windowsprogramma’s draaien per definitie onder Windows...
Als je Windows 10 een grote privacyschender vindt, zou je terug kunnen gaan naar Windows 7 of 8.

Als je genoegen neemt met een besturingssysteem dat programma's draait die op Windowsprogramma's lijken, zou je over kunnen gaan op Ubuntu.
Daar krijg je gratis LibreOffice Suite (een soort Microsoft Office) bij. Indien gewenst, kun je documenten van LibreOffice Writer converteren naar Word om "compatibel" te blijven.

Toegevoegd na 1 uur:
Interessante reactie van AlbertJan96:
"En eventueel zou je Wine op Ubuntu kunnen installeren, om alsnog Windows-programma’s te kunnen draaien (al is de werking daarvan niet gegarandeerd)."

Wine is een opensourceprogramma om software die voor Windows geschreven is te gebruiken op andere besturingssystemen waaronder Linux en Mac OS X. Wine kan Windows als besturingssysteem zelf niet uitvoeren. De naam Wine staat voor "Wine Is Not an Emulator".

Commerciële edities:
Crossover Office is een commerciële versie van Wine, gericht op het draaien van kantoortoepassingen en dan met name Microsoft Office.
Cedega, voorheen WineX, is een commerciële versie van Wine gericht op het draaien van spelletjes.
SimonV